Asiakastyytyväisyyskysely uudistettuun verkkokauppaan : Case: Reima Oy
Koivumäki, Inga (2016)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Koivumäki, Inga
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121820923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121820923
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana on perinteikäs, vuodesta 1944 asti toiminut suomalainen lastenvaateyritys Reima Oy. Tämän opinnäytetyön aiheena oli selvittää vastaajien tyytyväisyyttä Reiman uudistettuun verkkokauppaan ja saada tuloksista kehitysehdotuksia verkkokaupan parantamiseksi.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin asiakastyytyväisyyttä, kuluttajan ostokäyttäytymistä, verkkokauppaa ja kaupankäyntiä verkossa.
Kysely toteutettiin Webropol-työkalulla luodulla kyselylomakkeella. Kysely sisälsi pääasiassa kvantitatiivisia suljettuja kysymyksiä, mutta mukana oli myös muutama kvalitatiivinen kysymys syvemmän ymmärryksen saamiseksi. Linkki kyselyyn lähetettiin kaikille 52 000 Reima Clubilaiselle sähköpostitse uutiskirjeen mukana, kysely oli auki viikon ajan 2.–9.8.2016.
Vastauksia saatiin yhteensä 728 kappaletta. Tuloksista kävi ilmi, että vastaajat ovat yleisesti hyvin tyytyväisiä Reiman uudistettuun verkkokauppaan. Kehityskohteista merkittävimmäksi nousi hakutoimintojen parantaminen. Vastaajat toivoivat muun muassa yksinkertaisempaa tuotteiden rajausta ja nopeampaa tuotteiden hakua. Yksi oma kehitysehdotukseni on, että asiakkaita informoitaisiin sekä uutiskirjeessä että verkkosivuilla verkkokauppaan tehdyistä parannuksista. Kehittämisehdotukset toimeksiantajan verkkokauppaan tehtiin työn teoreettisen viitekehyksen, tehdyn kyselyn sekä tutkijan omien johtopäätösten perusteella.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin asiakastyytyväisyyttä, kuluttajan ostokäyttäytymistä, verkkokauppaa ja kaupankäyntiä verkossa.
Kysely toteutettiin Webropol-työkalulla luodulla kyselylomakkeella. Kysely sisälsi pääasiassa kvantitatiivisia suljettuja kysymyksiä, mutta mukana oli myös muutama kvalitatiivinen kysymys syvemmän ymmärryksen saamiseksi. Linkki kyselyyn lähetettiin kaikille 52 000 Reima Clubilaiselle sähköpostitse uutiskirjeen mukana, kysely oli auki viikon ajan 2.–9.8.2016.
Vastauksia saatiin yhteensä 728 kappaletta. Tuloksista kävi ilmi, että vastaajat ovat yleisesti hyvin tyytyväisiä Reiman uudistettuun verkkokauppaan. Kehityskohteista merkittävimmäksi nousi hakutoimintojen parantaminen. Vastaajat toivoivat muun muassa yksinkertaisempaa tuotteiden rajausta ja nopeampaa tuotteiden hakua. Yksi oma kehitysehdotukseni on, että asiakkaita informoitaisiin sekä uutiskirjeessä että verkkosivuilla verkkokauppaan tehdyistä parannuksista. Kehittämisehdotukset toimeksiantajan verkkokauppaan tehtiin työn teoreettisen viitekehyksen, tehdyn kyselyn sekä tutkijan omien johtopäätösten perusteella.