Microsoft Office 365 -koulutuksen tuotteistaminen : case: Innopeda Techlab -läsnätyöpaja
Mäkelä, Noora (2016)
Mäkelä, Noora
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520491
Tiivistelmä
Microsoft Office 365 – oppimisympäristön käyttöönoton jälkeen Turun ammattikorkeakouluun rakennettiin uudenlainen koulutusympäristö, läsnätyöpaja Innopeda Techlab. Läsnätyöpajassa järjestettiin sisäisiä Office 365 -koulutuksia Turun ammattikorkeakoulun henkilöstölle. Onnistuneiden koulutusten pohjalta läsnätyöpajan markkinapotentiaali Turun ammattikorkeakoulun ulkopuolella haluttiin selvittää tämän opinnäytetyön avulla.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on suunnitella ja rakentaa Office 365 –koulutuksesta tuotteistettu koulutuspalvelu. Opinnäytetyö käsittelee kokonaisvaltaisesti tuotteistusprosessia ja toiminnallisessa osuudessa koulutuspalvelu tuotteistetaan vaihe vaiheelta Parantaisen (2011) mallin mukaan. Tavoitteena on rakentaa sisäisestä koulutuspalvelusta valmis palvelutuote markkinoille lanseeraukseen. Opinnäytetyö on toiminnallinen työ eli kehittämistehtävä, jonka lopputuotteena syntyy palvelun käsikirja toimeksiantajalle Turun ammattikorkeakoululle.
Tehtävänä oli tutustua asiantuntijapalveluiden tuotteistamisprosessiin, sekä toteuttaa koulutuksen tuotteistaminen ja rakentaa palvelun käsikirja hyödyntämällä teoriatietoa sekä laadullisen tutkimuksen keinoja. Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia, kyselytutkimusta ja teemahaastattelua.
Tuotteistusprosessin onnistumisen kannalta suuressa roolissa oli potentiaalisille asiakkaille toteutetut teemahaastattelut. Teemahaastatteluilla selvitettiin potentiaalisten asiakkaiden tarpeita ja niiden avulla saatiin hyödyllistä tietoa oppilaitosten Office 365 –koulutustilanteesta. Lopputuloksena syntyi palvelun käsikirja, johon on dokumentoitu palvelukuvaus, vaatimusmäärittely, esite, tuotekortti ja budjetti. Käsikirja antaa valmiudet palvelun lanseeraukseen ja toimii hyödyllisenä työohjeena tulevalle kouluttajalle sekä Oppimisympäristöpalvelut-yksikölle.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on suunnitella ja rakentaa Office 365 –koulutuksesta tuotteistettu koulutuspalvelu. Opinnäytetyö käsittelee kokonaisvaltaisesti tuotteistusprosessia ja toiminnallisessa osuudessa koulutuspalvelu tuotteistetaan vaihe vaiheelta Parantaisen (2011) mallin mukaan. Tavoitteena on rakentaa sisäisestä koulutuspalvelusta valmis palvelutuote markkinoille lanseeraukseen. Opinnäytetyö on toiminnallinen työ eli kehittämistehtävä, jonka lopputuotteena syntyy palvelun käsikirja toimeksiantajalle Turun ammattikorkeakoululle.
Tehtävänä oli tutustua asiantuntijapalveluiden tuotteistamisprosessiin, sekä toteuttaa koulutuksen tuotteistaminen ja rakentaa palvelun käsikirja hyödyntämällä teoriatietoa sekä laadullisen tutkimuksen keinoja. Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia, kyselytutkimusta ja teemahaastattelua.
Tuotteistusprosessin onnistumisen kannalta suuressa roolissa oli potentiaalisille asiakkaille toteutetut teemahaastattelut. Teemahaastatteluilla selvitettiin potentiaalisten asiakkaiden tarpeita ja niiden avulla saatiin hyödyllistä tietoa oppilaitosten Office 365 –koulutustilanteesta. Lopputuloksena syntyi palvelun käsikirja, johon on dokumentoitu palvelukuvaus, vaatimusmäärittely, esite, tuotekortti ja budjetti. Käsikirja antaa valmiudet palvelun lanseeraukseen ja toimii hyödyllisenä työohjeena tulevalle kouluttajalle sekä Oppimisympäristöpalvelut-yksikölle.