Huiluääniä, rytmiikkaa ja dialogisuutta : Opetusmateriaalin säveltäminen perustaso kolmen ja musiikkiopistotason kitarakvarteteille
Hakulinen, Ann-Marie (2016)
Hakulinen, Ann-Marie
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121820925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121820925
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin luovana sävellysprojektina elokuusta 2015 huhtikuuhun 2016 ja siihen liittyvänä hermeneuttis-fenomenologisena tutkimuksena opetusmateriaalin säveltämisestä kitarakvartetille. Opinnäytetyöprojektin tavoitteena oli tuottaa uutta opetusmateriaalia perustaso kolmen ja musiikkiopistotason kitarakvartetille. Jokaisella kappaleella oli omat pedagogiset tavoitteensa. Soittoteknisinä ja yhteissoitannallisina kehityskohteina toimivat esim. otelaudan tunteminen, rytmiikan, huiluäänien ja legatojen hallinta sekä dialogisuus soittajien kesken. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli selvittää, mitä piirteitä pedagogiseen kitarakokoonpanoille säveltämiseen liittyy.
Tutkimusstrategiana käytettiin monimenetelmällisyyttä. Tietoa säveltämisestä kartutettiin oman sävellysprojektin kautta ja mm. haastattelemalla kahta jyväskyläläistä ammattisäveltäjää. Tämän jälkeen luovaa säveltämisprosessia reflektoitiin valmiin tutkimustiedon ja omakohtaisten kokemusten valossa. Kappaleiden pedagogista ja musiikillista toimivuutta testattiin ulkopuolisen kitaransoitonopettajan toimesta lokakuusta 2015 huhtikuuhun 2016, minkä jälkeen opettajalle lähetettiin loppuarviointia varten strukturoitu nettikysely. Suullista palautetta kerättiin Jyväskylän Kitara Ensemblen jäseniltä, joiden kanssa kappaleet äänitettiin huhtikuun ja toukokuun lopussa. Liveäänityksestä tehtiin CD marraskuussa 2016.
Kitaraharrastajille tarvitaan lisää pedagogista musiikkia, joka innostaisi soittamaan yhdessä ja samalla tukisi nuoren muusikon kokonaisvaltaista kehittymistä soittajana ja ihmisenä. Parhaimmillaan yhdessä soittaminen tuo iloa, vahvistaa muusikoiden yhteenkuuluvuuden tunnetta ja lisää motivaatiota musiikkiharrastukselle. Opetusmateriaalin säveltäminen kitarakvartetille osoittautui haastavaksi, mutta myös erittäin antoisaksi ammattitaidon kehittämisprojektiksi. Yhtenä mielenkiintoisimpana tekijänä kamarimusiikkikappaleiden säveltämisessä on stemmojen roolit ja siihen liittyvä dynamiikka.
Tutkimusstrategiana käytettiin monimenetelmällisyyttä. Tietoa säveltämisestä kartutettiin oman sävellysprojektin kautta ja mm. haastattelemalla kahta jyväskyläläistä ammattisäveltäjää. Tämän jälkeen luovaa säveltämisprosessia reflektoitiin valmiin tutkimustiedon ja omakohtaisten kokemusten valossa. Kappaleiden pedagogista ja musiikillista toimivuutta testattiin ulkopuolisen kitaransoitonopettajan toimesta lokakuusta 2015 huhtikuuhun 2016, minkä jälkeen opettajalle lähetettiin loppuarviointia varten strukturoitu nettikysely. Suullista palautetta kerättiin Jyväskylän Kitara Ensemblen jäseniltä, joiden kanssa kappaleet äänitettiin huhtikuun ja toukokuun lopussa. Liveäänityksestä tehtiin CD marraskuussa 2016.
Kitaraharrastajille tarvitaan lisää pedagogista musiikkia, joka innostaisi soittamaan yhdessä ja samalla tukisi nuoren muusikon kokonaisvaltaista kehittymistä soittajana ja ihmisenä. Parhaimmillaan yhdessä soittaminen tuo iloa, vahvistaa muusikoiden yhteenkuuluvuuden tunnetta ja lisää motivaatiota musiikkiharrastukselle. Opetusmateriaalin säveltäminen kitarakvartetille osoittautui haastavaksi, mutta myös erittäin antoisaksi ammattitaidon kehittämisprojektiksi. Yhtenä mielenkiintoisimpana tekijänä kamarimusiikkikappaleiden säveltämisessä on stemmojen roolit ja siihen liittyvä dynamiikka.