Kuudesluokkalaisten tiedot HPV:sta sekä suhtautuminen HPV-rokotteeseen
Pekkonen, Tea-Janina; Simonen, Tuija (2016)
Pekkonen, Tea-Janina
Simonen, Tuija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121920998
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121920998
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa yhdessä helsinkiläisessä koulussa kuudesluokkalaisten tietoja human papilloomaviruksesta ja suhtautumista HPV-rokotetta kohtaan. Tutkimme HPV-aihetta sen ajankohtaisuuden ja tutkimustarpeen vuoksi. Opinnäytetyömme on osa ROKOKO-hanketta, jonka tavoitteena on ollut kehittää rokotusosaamista ja yhtenäistää terveydenhuollon ammattilaisten toimintatapoja.
HPV-rokotteesta on käyty viime vuosina paljon julkista keskustelua. Haluamme kartoittaa rokotteen saavan ikäluokan tietotasoa ja suhtautumista HPV-rokotteeseen liittyen, koska aiemmat tutkimukset ovat keskittyneet lähinnä vanhempien suhtautumisen tutkimiseen. HPV on aiheena tärkeä sukupuolesta riippumatta, joten olemme ottaneet opinnäytetyössämme myös poikien näkökulman huomioon.
Aineisto kerättiin yhdessä helsinkiläisessä koulussa huhtikuussa 2016 haastattelemalla kuudesluokkalaisia (n=21), joista tyttöjä oli 12 ja poikia 9. Haastattelut toteutettiin fokusryhmähaastatteluina 4–6 hengen ryhmissä. Haastattelut etenivät laatimamme teemahaastattelurungon mukaan. Teemat oli jaoteltu tiedolliseen osaamiseen, suhtautumiseen, päätöksentekoon sekä aiheesta tiedottamiseen. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksista ilmenee, että kuudesluokkalaiset tietävät pääasiat HPV:sta ja HPV-rokotteesta. Heidän suhtautuminen rokotetta kohtaan on muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta myönteistä. Kuudesluokkalaiset kertoivat saaneensa vaikuttaa HPV-rokottamista koskevaan päätöksentekoon. Ennen rokotustilannetta kuudesluokkalaiset olisivat halunneet tietoa rokotteen vaikutuksista ja rokotustilanteen etenemisestä. He kokevat aiheesta tiedottamisen olleen puutteellista ja rokotustilanteen olleen organisoimaton.
Nuorten tietoisuutta HPV:sta ja HPV-rokotteesta tulee jatkossa lisätä. Aiheen käsittelyn ajoitus on tärkeä, jotta mahdollisimman moni hyötyy saamastaan tiedosta ennen rokottamistilannetta. Tietoisuuden lisäämisellä, opetusjärjestelyiden ja kouluterveydenhuollon toiminnan kehittämisellä voidaan ennaltaehkäistä HPV-tartuntoja ja sitä kautta mahdollisesti vähentää esimerkiksi kohdunkaulan syöpätapauksia. Nuorten asenteita ja suhtautumista on tärkeää tutkia laajemmilla otoksilla, jotta nuorten ääni huomioitaisiin jatkossa terveyspalveluja kehittäessä nykyistä paremmin.
HPV-rokotteesta on käyty viime vuosina paljon julkista keskustelua. Haluamme kartoittaa rokotteen saavan ikäluokan tietotasoa ja suhtautumista HPV-rokotteeseen liittyen, koska aiemmat tutkimukset ovat keskittyneet lähinnä vanhempien suhtautumisen tutkimiseen. HPV on aiheena tärkeä sukupuolesta riippumatta, joten olemme ottaneet opinnäytetyössämme myös poikien näkökulman huomioon.
Aineisto kerättiin yhdessä helsinkiläisessä koulussa huhtikuussa 2016 haastattelemalla kuudesluokkalaisia (n=21), joista tyttöjä oli 12 ja poikia 9. Haastattelut toteutettiin fokusryhmähaastatteluina 4–6 hengen ryhmissä. Haastattelut etenivät laatimamme teemahaastattelurungon mukaan. Teemat oli jaoteltu tiedolliseen osaamiseen, suhtautumiseen, päätöksentekoon sekä aiheesta tiedottamiseen. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksista ilmenee, että kuudesluokkalaiset tietävät pääasiat HPV:sta ja HPV-rokotteesta. Heidän suhtautuminen rokotetta kohtaan on muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta myönteistä. Kuudesluokkalaiset kertoivat saaneensa vaikuttaa HPV-rokottamista koskevaan päätöksentekoon. Ennen rokotustilannetta kuudesluokkalaiset olisivat halunneet tietoa rokotteen vaikutuksista ja rokotustilanteen etenemisestä. He kokevat aiheesta tiedottamisen olleen puutteellista ja rokotustilanteen olleen organisoimaton.
Nuorten tietoisuutta HPV:sta ja HPV-rokotteesta tulee jatkossa lisätä. Aiheen käsittelyn ajoitus on tärkeä, jotta mahdollisimman moni hyötyy saamastaan tiedosta ennen rokottamistilannetta. Tietoisuuden lisäämisellä, opetusjärjestelyiden ja kouluterveydenhuollon toiminnan kehittämisellä voidaan ennaltaehkäistä HPV-tartuntoja ja sitä kautta mahdollisesti vähentää esimerkiksi kohdunkaulan syöpätapauksia. Nuorten asenteita ja suhtautumista on tärkeää tutkia laajemmilla otoksilla, jotta nuorten ääni huomioitaisiin jatkossa terveyspalveluja kehittäessä nykyistä paremmin.