Strategisk Marknadsföringsplan för Meditekstiili Brådis Oy
Kalmi, Mikaela (2016)
Kalmi, Mikaela
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620827
Tiivistelmä
Detta examensarbete har gjorts som ett uppdrag till Meditekstiili Brådis Oy, och skri-benten har jobbat hos företaget i tre år. Företaget sysslar med anstalts textilier, som lin-nekläder, patientkläder och arbetskläder. Arbetet handlar om företagets strategiska marknadsföringplan och den har utförts som en fallstudie eftersom det rör sig kring om ett enda organisation. Behovet att kartlägga ett nytt marknadsföringplan har uppstått p.g.a. att den sista planen har gjorts för tio år sedan och endast vissa delar har uppdate-rats. I examensarbetets teoridel tas upp väsentliga delar av teorin kring marknadsfö-ringsplanen, inklusive marknadsföringsmixen och dess 4 P:n (plats, påverkan, pris och produkt), affärsidé och vision, nulägesanalysering, målsättningar och uppföljning. Den teorin som tas i arbetet är vald på basis av företagets behov. Som sekretessbelagd bilaga finns själva marknadsföringsplanen, d.v.s. implementeringen av teorin, och en fråge-blankett som kommer att används vid uppföljningen. Meningen med examensarbetet är att skapa en fullständig överblick över företagets marknadsföring som kan används som stöd vid kommande marknadsföring och allmän beslutfattande. Dessutom, kommer pla-nen att möjliggöra utveckling av marknadsföringens. Planen kommer också att fungera som ett verktyg som följer med i utbildning av de nyanställda i företaget och stödverk-tyg i deras arbete. This thesis has been commissioned by Meditekstiili Brådis Oy, and the author has been working in the company for three years. The company is working with medical facility textiles, like linens, patient clothing and workwear. The thesis revolves around the strate-gic marketing plan and it has been executed as a case study since there is only one organi-zation in question. The need to gather a new marketing plan arouse because the latest marketing plan was written ten years ago and has only been updated partly. The theory section of the thesis takes up important parts of the theory of marketing planning, includ-ing the marketing mix and its 4 P’s (price, place, product and process), business idea and vision, SWOT-analysis, goals and follow-up. The theory which is taken up in the thesis is chosen based on the needs of the company. As a secreted attachment, there is also the marketing plan in itself, meaning the implementation of the theory, and a follow-up ques-tion form. The meaning with this thesis is to create a complete summary of the marketing activities in the company, which can be used as support when planning future marketing and decision making in general. Besides that the plan is also going to enable more effec-tive marketing development. The plan will also work as a tool in the training of new em-ployees and in their further work.