Turkistuotteiden vienti Venäjän markkinoille
Andreeva, Julia (2016)
Andreeva, Julia
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121820940
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121820940
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää turkistuotteiden Venäjälle viennin mahdollisuuksia. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä Venäjän vientiin kansainvälistymismuotona. Toisena tavoitteena oli tutkia Venäjän turkismarkkinoita ja suomalaisen yrityksen mahdollisuuksia aloittaa vientikauppa.
Toimeksiantajana oli Turkisateljee T&E Isopahkala Kalajoelta. Turkisateljee valmistaa turkkeja, liivejä, stoolia, kauluksia, peittoja ynnä muuta. Tulevaisuudessa yritys haluaisi kasvattaa toimintaansa suuntaamalla Venäjän markkinoille.
Tärkeitä käsitteitä opinnäytetyössä ovat viennin aloittamisen motiivit, viennin riskit ja ongelmat, itse vientiprosessi, viennin eri muodot sekä Venäjän liiketoimintakulttuuri. Tarkastelun kohteina ovat myös Venäjän vahvuudet ja heikkoudet vientimaana sekä Venäjän turkiskulttuuri.
Venäjä kohdemaana on haastava, mutta Venäjä on suuri maa, ja siellä on paljon kuluttajia ja valmis kulttuuri turkisten käyttöön. Jos vientimarkkinointi onnistuu, Venäjän vienti voi kasvattaa merkittävästi yrityksen tulosta. Oikeiden ja luotettavien kumppaneiden löytäminen on keskeinen onnistumisen edellytys.
Opinnäytetyössä kerrotaan positiivisia ja negatiivisia puolia lähdöstä Venäjän markkinoille. Pohtimalla niitä Turkisateljee T & E Isopahkala voi tehdä oman päätöksensä, kannattaako aloittaa viennin Venäjälle. Jos Turkisateljee T&E Isopahkalan päätös vientikaupan aloittamisesta Venäjälle on myönteinen, lopputyössä luetellaan erilaisia yhteistyökumppaneita, joilta voi saada apua käytännön asioihin, markkinointiin ja rahoitukseen aloitettaessa vientiä Venäjälle.
Toimeksiantajana oli Turkisateljee T&E Isopahkala Kalajoelta. Turkisateljee valmistaa turkkeja, liivejä, stoolia, kauluksia, peittoja ynnä muuta. Tulevaisuudessa yritys haluaisi kasvattaa toimintaansa suuntaamalla Venäjän markkinoille.
Tärkeitä käsitteitä opinnäytetyössä ovat viennin aloittamisen motiivit, viennin riskit ja ongelmat, itse vientiprosessi, viennin eri muodot sekä Venäjän liiketoimintakulttuuri. Tarkastelun kohteina ovat myös Venäjän vahvuudet ja heikkoudet vientimaana sekä Venäjän turkiskulttuuri.
Venäjä kohdemaana on haastava, mutta Venäjä on suuri maa, ja siellä on paljon kuluttajia ja valmis kulttuuri turkisten käyttöön. Jos vientimarkkinointi onnistuu, Venäjän vienti voi kasvattaa merkittävästi yrityksen tulosta. Oikeiden ja luotettavien kumppaneiden löytäminen on keskeinen onnistumisen edellytys.
Opinnäytetyössä kerrotaan positiivisia ja negatiivisia puolia lähdöstä Venäjän markkinoille. Pohtimalla niitä Turkisateljee T & E Isopahkala voi tehdä oman päätöksensä, kannattaako aloittaa viennin Venäjälle. Jos Turkisateljee T&E Isopahkalan päätös vientikaupan aloittamisesta Venäjälle on myönteinen, lopputyössä luetellaan erilaisia yhteistyökumppaneita, joilta voi saada apua käytännön asioihin, markkinointiin ja rahoitukseen aloitettaessa vientiä Venäjälle.