Evaluation of the Effectiveness of Global Organization's Internal Training from Customer Point of View : Case: KONE Oyj Global Spares Supply
Myllynen, Maiju (2016)
Myllynen, Maiju
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121820911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121820911
Tiivistelmä
Tämän projektin toimeksiantaja oli KONE Oyj: Global Spares Supply (GSS) yksikkö. Vuonna 2014 GSS Training Center perustettiin tarkoituksena tarjota parempaa tietoa asiakkaille liittyen GSS:stä tilaamiseen sekä sen käytössä oleviin työkaluihin -ja prosesseihin. Asiakkaat tarkoittavat tässä tapauksessa KONE:een sisäisiä asiakkaita. Koulutukset on järjestetty verkkokoulutuksina, ja GSS Training Center:in perustamisesta lähtien kirjautumisia on ollut noin 1,000 kappaletta eri maista. Ennen tätä projektia, yhtään tutkimusta ei ollut toteutettu koulutuksiin osallistuneille henkilöille palautteen keräämiseksi, joten tämä tutkielma pyrkii vastaamaan tutkimuskysymykseen: ”Miten asiakkaat arvioivat GSS koulutuksia, ja ovatko ne tarvittavalla tasolla?”
Tutkielman teoreettinen viitekehys pohjautui oppimiseen ja kouluttamiseen kansainvälisessä ympäristössä sekä Donald Kirkpatrickin nelitasoiseen koulutuksen arviointimalliin.
Jotta tutkimuskysymykseen voitiin vastata, koulutuksiin osallistuneille henkilöille toteutettiin tutkimus. Tutkimusmenetelmä oli määrällinen tutkimus, jonka pohjalta tehtiin yleistyksiä kerätyistä havainnoista.
Tutkimuksen analysoinnin pohjalta ja teoreettiseen viitekehykseen pohjautuen huomattiin, että yleisesti ottaen GSS Training Center ja sen sisältö ovat hyvällä tasolla, ja tutkimukseen osallistuneet henkilöt kokivat sen tarpeellisena esimerkiksi oman työnsä kehittämisen – ja yhteistyön parantamisen kannalta. Kuitenkin myös joitakin puutteita ja mahdollisia kehityskohteita kävi ilmi kuten tarve vuorovaikutteisemmalle koulutukselle, mahdollisuus antaa palautetta jokaisen koulutuksen jälkeen, sekä vähäinen tieto koskien GSS Training Center:in koulutuksia muutaman mainitakseni. Jotta nämä puutteet saataisiin oikaistua, toimeksiantajalle tarjottiin tarvittavia toimenpide-ehdotuksia käytännön vinkeillä.
Tutkielman teoreettinen viitekehys pohjautui oppimiseen ja kouluttamiseen kansainvälisessä ympäristössä sekä Donald Kirkpatrickin nelitasoiseen koulutuksen arviointimalliin.
Jotta tutkimuskysymykseen voitiin vastata, koulutuksiin osallistuneille henkilöille toteutettiin tutkimus. Tutkimusmenetelmä oli määrällinen tutkimus, jonka pohjalta tehtiin yleistyksiä kerätyistä havainnoista.
Tutkimuksen analysoinnin pohjalta ja teoreettiseen viitekehykseen pohjautuen huomattiin, että yleisesti ottaen GSS Training Center ja sen sisältö ovat hyvällä tasolla, ja tutkimukseen osallistuneet henkilöt kokivat sen tarpeellisena esimerkiksi oman työnsä kehittämisen – ja yhteistyön parantamisen kannalta. Kuitenkin myös joitakin puutteita ja mahdollisia kehityskohteita kävi ilmi kuten tarve vuorovaikutteisemmalle koulutukselle, mahdollisuus antaa palautetta jokaisen koulutuksen jälkeen, sekä vähäinen tieto koskien GSS Training Center:in koulutuksia muutaman mainitakseni. Jotta nämä puutteet saataisiin oikaistua, toimeksiantajalle tarjottiin tarvittavia toimenpide-ehdotuksia käytännön vinkeillä.