Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
MyData case : Glaukoomaa sairastavan asiakkaan palvelupolku erikoissairaanhoidosta perusterveydenhuoltoon : Uuden palvelupolun kehittäminen palvelumuotoilulla.
Autio, Anna; Kinnunen, Marke (2016)
Autio, Anna
Kinnunen, Marke
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620802
Tiivistelmä
Glaukoomaa sairastavan asiakkaan uuden palvelupolun lähtökohtana on Centre for Health and Technology (CHT) -innovaatiokeskuksen koordinoima strateginen Digital Health Revolution -tutkimushanke. Hankkeen tavoitteena on tarkastella henkilökohtaisen terveys- ja hyvinvointitiedon yhdistämismahdollisuuksia, uusia tiedon hallintamalleja sekä tiedon hyötykäyttöä osana uusia palvelurakenteita.
Pohjois-Pohjanmaan Sairaanhoitopiiri on siirtämässä hyvässä hoitotasapainossa olevan, glaukoomaa sairastavan asiakkaan seurantaa silmänpaineen mittauksen osalta perusterveydenhuoltoon. Glaukoomaa sairastavan asiakkaan palvelupolun kehittämiseen MyData-klinikka sopii menetelmänä hyvin, koska glaukoomahoidon seurantatulokset ovat monen eri organisaation hallussa. Seurantaan liittyvät tiedot eivät kulje asiakkaan mukana, ellei hänellä ole mukanaan paperisia dokumentteja. Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää asiakaslähtöinen palvelupolku erikoissairaanhoidosta perusterveydenhuoltoon siirtyvälle hyvässä hoitotasapainossa olevalle glaukoomaa sairastavalle asiakkaalle. Tavoitteena on parantaa glaukoomaa sairastavan asiakkaan palvelupolkua perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välillä, jotta hoitosuunnitelmaan kirjattu seuranta toteutuu asiakkaan valitsemassa toimipaikassa.
Kehittämistyön lähestymistapana on palvelumuotoilu. Menetelmänä käytettiin MyData-klinikkaa kehittämistyön suunnitteluvaiheen toteuttamisessa. MyData-klinikassa asiakkaan tarpeet ovat keskiössä. Klinikkaan osallistuvat toimijat pyrkivät ideariihi työpaja-menettelyllä löytämään ratkaisuja palvelupolun suunnitteluhaasteisiin. Tutkimusvaiheen aineisto kerättiin glaukoomaa sairastavilta asiakkailta teemahaastattelun avulla. Asiakasymmärrystä syvennettiin analysoimalla ja visualisoimalla nykyistä glaukoomaa sairastavan palvelupolkua. Lisäksi teemahaastattelussa nousseiden toimintamallien ja toimintojen motiivien perusteella luotiin asiakasprofiilit ohjaamaan suunnittelua. Kehittämistyön tuloksena muodostui kaksi uutta glaukoomaa sairastavan asiakkaan palvelupolkua. Ensimmäinen palvelupolku on nykyisin keinoin toteutettavissa. Toinen on tulevaisuuteen tähtäävä palvelupolku, jossa hyödynnetään MyData–periaatteita eli ihmiskeskeistä tiedonhallinta mallia. MyData-klinikan tuloksia voivat eri toimijat hyödyntää kehittäessään uusia liiketoimintamalleja.
Asiasanat: glaukooma, MyData, palvelumuotoilu, palvelupolku
Pohjois-Pohjanmaan Sairaanhoitopiiri on siirtämässä hyvässä hoitotasapainossa olevan, glaukoomaa sairastavan asiakkaan seurantaa silmänpaineen mittauksen osalta perusterveydenhuoltoon. Glaukoomaa sairastavan asiakkaan palvelupolun kehittämiseen MyData-klinikka sopii menetelmänä hyvin, koska glaukoomahoidon seurantatulokset ovat monen eri organisaation hallussa. Seurantaan liittyvät tiedot eivät kulje asiakkaan mukana, ellei hänellä ole mukanaan paperisia dokumentteja. Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää asiakaslähtöinen palvelupolku erikoissairaanhoidosta perusterveydenhuoltoon siirtyvälle hyvässä hoitotasapainossa olevalle glaukoomaa sairastavalle asiakkaalle. Tavoitteena on parantaa glaukoomaa sairastavan asiakkaan palvelupolkua perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välillä, jotta hoitosuunnitelmaan kirjattu seuranta toteutuu asiakkaan valitsemassa toimipaikassa.
Kehittämistyön lähestymistapana on palvelumuotoilu. Menetelmänä käytettiin MyData-klinikkaa kehittämistyön suunnitteluvaiheen toteuttamisessa. MyData-klinikassa asiakkaan tarpeet ovat keskiössä. Klinikkaan osallistuvat toimijat pyrkivät ideariihi työpaja-menettelyllä löytämään ratkaisuja palvelupolun suunnitteluhaasteisiin. Tutkimusvaiheen aineisto kerättiin glaukoomaa sairastavilta asiakkailta teemahaastattelun avulla. Asiakasymmärrystä syvennettiin analysoimalla ja visualisoimalla nykyistä glaukoomaa sairastavan palvelupolkua. Lisäksi teemahaastattelussa nousseiden toimintamallien ja toimintojen motiivien perusteella luotiin asiakasprofiilit ohjaamaan suunnittelua. Kehittämistyön tuloksena muodostui kaksi uutta glaukoomaa sairastavan asiakkaan palvelupolkua. Ensimmäinen palvelupolku on nykyisin keinoin toteutettavissa. Toinen on tulevaisuuteen tähtäävä palvelupolku, jossa hyödynnetään MyData–periaatteita eli ihmiskeskeistä tiedonhallinta mallia. MyData-klinikan tuloksia voivat eri toimijat hyödyntää kehittäessään uusia liiketoimintamalleja.
Asiasanat: glaukooma, MyData, palvelumuotoilu, palvelupolku