Kuvionuoteista kohti perinteistä nuottikuvaa : lievästi kehitysvammaisen aikuisoppilaan prosessi kuvionuoteista perinteisen nuottikuvan oppimiseen
Ilanen, Laura (2016)
Ilanen, Laura
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620869
Tiivistelmä
Tutkimus tehtiin mielenkiinnosta opettaa pianonsoittoa lievästi kehitysvammaiselle aikuiselle. Opetusmetodina käytettiin kuvionuottimenetelmää,joka kiinnosti tutkimuksen tekijää.
Tutkimuksessa kuvattiin prosessia, jossa aikuisoppilas opetteli kuvionuottimenetelmän lisäksi perinteistä nuottikuvaa. Prosessia tutkittiin sekä opettajan että oppilaan näkökulmasta. Tutkimusmetodina käytettiin tapaustutkimusta. Tutkimusaineisto koostui pianotunneilla kirjatuista vihkomuistiinpanoista sekä äänitetyistä keskusteluista.
Kognitiivisissa toiminnoissa esiintyvien ongelmien vuoksi opettamiseen sisältyi myös inhimillisiä esteitä, kuten vaje uuden tiedon vastaanottamiskyvyssä. Opetuksessa tapahtuvan toiston merkitys korostui ja mahdollisti oppilaan etenemisen opinnoissa.
Johtopäätöksenä ja tutkimustuloksena todetaan, että lievästi kehitysvammaisen oppilaan nuotinluvun oppimisprosessia tuki kuvionuottimenetelmän ja perinteisen nuottikuvan käyttäminen rinnakkain.
Tutkimuksessa kuvattiin prosessia, jossa aikuisoppilas opetteli kuvionuottimenetelmän lisäksi perinteistä nuottikuvaa. Prosessia tutkittiin sekä opettajan että oppilaan näkökulmasta. Tutkimusmetodina käytettiin tapaustutkimusta. Tutkimusaineisto koostui pianotunneilla kirjatuista vihkomuistiinpanoista sekä äänitetyistä keskusteluista.
Kognitiivisissa toiminnoissa esiintyvien ongelmien vuoksi opettamiseen sisältyi myös inhimillisiä esteitä, kuten vaje uuden tiedon vastaanottamiskyvyssä. Opetuksessa tapahtuvan toiston merkitys korostui ja mahdollisti oppilaan etenemisen opinnoissa.
Johtopäätöksenä ja tutkimustuloksena todetaan, että lievästi kehitysvammaisen oppilaan nuotinluvun oppimisprosessia tuki kuvionuottimenetelmän ja perinteisen nuottikuvan käyttäminen rinnakkain.