Turvallisuusjohtaminen osana oppilaitoksen johtamista
Jussila, Janne (2016)
Jussila, Janne
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620805
Tiivistelmä
Tämän opinnäytteen tarkoitus on selvittää, millaisia odotuksia oppilaitoksen turvallisuusjohtamiseen kohdistetaan, miten turvallisuusjohtaminen oppilaitoksessa toteutuu sekä selvittää, millä keinoin oppilaitoksen turvallisuusjohtamista voisi parantaa entisestään.
Tutkimus on ankkuroitu moderniin johtamisnäkemykseen. Se tarkastelee johtamista johtajien ja alaisten välisenä sosiaalisena prosessina. Johtajat vaikuttavat toiminnallaan ja ratkaisuillaan muun muassa työyhteisön jäsenten toimintaan, ajatteluun, asenteisiin ja tunteisiin. Tämä näkökulma luo teoreettisen perustan myös turvallisuusjohtamisen ymmärtämiselle.
Tutkimuksen kohdejoukoksi valittiin turvallisuuden asiantuntijoita - niitä, jotka asemansa vuoksi ovat vastuussa oppilaitoksen turvallisuudesta ja siten tuntevat hyvin turvallisuusohjeet ja määräykset. Suurin osa heistä oli oppilaitoksessa toimivan turvatiimin jäseniä. Vastaajien valinnalla haluttiin varmistua siitä, että tutkimus tuottaa mahdollisimman pätevää tietoa turvallisuusjohtamisesta tulevaa kehitystä ajatellen.
Kommentit osoittavat, että turvallisuusjohtamiseen kohdistuu suuria odotuksia; turvallisuutta arvostavien asenteiden ja ilmapiirin voimistaminen, turvallisuutta edistävien välineiden (mm. hälyttimet, valvontakamerat, ensiapuvälineet, työergonomia ja hätäpoistumistiet) jatkuva ajan tasalla pitäminen, toimintasuunnitelmien ja järjestyssääntöjen tarkistukset sekä henkilökunnan ja opiskelijoiden hyvinvoinnin edistäminen ovat turvallisuusjohtajan vakiintuneita haasteita.
Oppilaitosten tulee varautua ennalta arvaamattomiin tilanteisiin. Yhteiset säännöt ja kriisiharjoitukset ovat keskeisiä haasteita turvallisuusjohtajalle. Yhdelläkään opettajalla ei ole varaa turvallisuusasioissa lipsumiseen.
Tutkimus on ankkuroitu moderniin johtamisnäkemykseen. Se tarkastelee johtamista johtajien ja alaisten välisenä sosiaalisena prosessina. Johtajat vaikuttavat toiminnallaan ja ratkaisuillaan muun muassa työyhteisön jäsenten toimintaan, ajatteluun, asenteisiin ja tunteisiin. Tämä näkökulma luo teoreettisen perustan myös turvallisuusjohtamisen ymmärtämiselle.
Tutkimuksen kohdejoukoksi valittiin turvallisuuden asiantuntijoita - niitä, jotka asemansa vuoksi ovat vastuussa oppilaitoksen turvallisuudesta ja siten tuntevat hyvin turvallisuusohjeet ja määräykset. Suurin osa heistä oli oppilaitoksessa toimivan turvatiimin jäseniä. Vastaajien valinnalla haluttiin varmistua siitä, että tutkimus tuottaa mahdollisimman pätevää tietoa turvallisuusjohtamisesta tulevaa kehitystä ajatellen.
Kommentit osoittavat, että turvallisuusjohtamiseen kohdistuu suuria odotuksia; turvallisuutta arvostavien asenteiden ja ilmapiirin voimistaminen, turvallisuutta edistävien välineiden (mm. hälyttimet, valvontakamerat, ensiapuvälineet, työergonomia ja hätäpoistumistiet) jatkuva ajan tasalla pitäminen, toimintasuunnitelmien ja järjestyssääntöjen tarkistukset sekä henkilökunnan ja opiskelijoiden hyvinvoinnin edistäminen ovat turvallisuusjohtajan vakiintuneita haasteita.
Oppilaitosten tulee varautua ennalta arvaamattomiin tilanteisiin. Yhteiset säännöt ja kriisiharjoitukset ovat keskeisiä haasteita turvallisuusjohtajalle. Yhdelläkään opettajalla ei ole varaa turvallisuusasioissa lipsumiseen.