Asiakastietojärjestelmän kehittäminen
Saarinen, Jenna (2016)
Saarinen, Jenna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620800
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli liiketoimintakriittisen perustiedon hallinta uuden asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttöönotossa. Työlle oli tarvetta, sillä organisaation liiketoiminnassa oli tapahtunut lukuisia muutoksia 2000-luvulla, ja uuden järjestelmän käyttöönottovaihe olisi ihanteellinen ajankohta ottaa nämä muutokset käyttöön myös tämän hetkiseen tietokantaan.
Työ aloitettiin määrittelemällä uudelleen, kuka on organisaation asiakas. Asiakkuuksien lisäksi perustiedon piiriin lukeutuvat myös asennettu konekanta sekä järjestelmäintegraatio tuotannonohjausjärjestelmän kanssa. Projektiaikataulu oli hyvin tiukka johtuen edellisen järjestelmän alasajoaikataulusta.
Hyvin pian projektin käynnistyttyä oli käynyt selväksi, että suunniteltu järjestelmäintegraatio tuotannonohjausjärjestelmän kanssa ei tulisi onnistumaan liian tiukan aikataulutuksen takia. Projektin aikana asiakkuudet saatiin kuntoon ja täsmäämään nykyiseen liiketoimintamalliin. Vanhan liiketoimintamallin mukaisia tietoja ei poistettu, sillä arvokasta historiatietoa ei ollut järkevää lopullisesti tuhota.
Työn tuloksena saatiin käyttöön modernimpi ja tiedoiltaan ajantasaisempi järjestelmä. Organisaation seuraava haaste tulee olemaan, kuinka se parhaiten pystyy ylläpitämään järjestelmän tietoja. Tiedon ollessa jatkuvasti muuttuvaa, sen ylläpito ei tule koskaan täysin valmiiksi.
Työ aloitettiin määrittelemällä uudelleen, kuka on organisaation asiakas. Asiakkuuksien lisäksi perustiedon piiriin lukeutuvat myös asennettu konekanta sekä järjestelmäintegraatio tuotannonohjausjärjestelmän kanssa. Projektiaikataulu oli hyvin tiukka johtuen edellisen järjestelmän alasajoaikataulusta.
Hyvin pian projektin käynnistyttyä oli käynyt selväksi, että suunniteltu järjestelmäintegraatio tuotannonohjausjärjestelmän kanssa ei tulisi onnistumaan liian tiukan aikataulutuksen takia. Projektin aikana asiakkuudet saatiin kuntoon ja täsmäämään nykyiseen liiketoimintamalliin. Vanhan liiketoimintamallin mukaisia tietoja ei poistettu, sillä arvokasta historiatietoa ei ollut järkevää lopullisesti tuhota.
Työn tuloksena saatiin käyttöön modernimpi ja tiedoiltaan ajantasaisempi järjestelmä. Organisaation seuraava haaste tulee olemaan, kuinka se parhaiten pystyy ylläpitämään järjestelmän tietoja. Tiedon ollessa jatkuvasti muuttuvaa, sen ylläpito ei tule koskaan täysin valmiiksi.