Pankin digitalisaatio : pankit digitalisaation murroksessa
Mäki, Susanna (2016)
Mäki, Susanna
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620758
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli jäsentää digitalisaatiota pankkialalla, ja selventää sen tuomia muutoksia, haasteita ja uhkia. Työssä käsiteltiin lisäksi digitalisaatiota yleisesti, sekä sitä, miltä näyttää pankkien tulevaisuus digitalisoituvassa yhteiskunnassa. Opinnäytetyön tekijä sai idean aiheeseen pankin työharjoittelujaksoilta.
Digitalisaatio on yksi aikamme suurimmista muutosvoimista. Digitalisaatio mahdollistaa uudistumisen sekä teknologian ympärille rakentuvan uudenlaisen yhteiskunnan syntymisen. Digitalisaatio vaikuttaa koko yhteiskuntaan, sen yksittäisiin henkilöihin sekä yrityksiin. Digitalisaatio luo uusia mahdollisuuksia, mutta samalla myös haasteita, joiden ratkaisemiseen vaaditaan osaamista ja innovatiivisuutta.
Digitalisaation myötä yritysten toiminta on muuttunut entistä asiakaslähtöisemmäksi, sillä asiakkaat ovat entistä tietoisempia heille tarjolla olevista tuotteista ja palveluista. Asiakkaille pyritään tuottamaan räätälöityjä palveluita tarjoten heille samalla mieleenpainuvia asiakaskokemuksia.
Erityisen paljon digitalisaatio vaikuttaa tällä hetkellä pankkeihin. Alalla perinteisesti käytössä olleet toimintatavat siirtyvät taka-alalle digitalisaation myötä. Pankit ovat uuden ajan murroksessa, ja pärjätäkseen siinä, on muutoksia tehtävä. Tarvitaan paljon sopeutumiskykyä, kun digitalisaation tuomat mahdollisuudet ja haasteet kohdataan.
Suomalaiset pankit ovat edelläkävijöitä digitalisaation hyödyntämisessä. Se kertoo korkeasta osaamistasosta, sekä myönteisyydestä teknologista kehittymistä kohtaan. Pankkien digitalisaatio on jo nyt siinä pisteessä, että pankkiasioiden hoito tapahtuu suurimmaksi osin sähköisten- ja mobiilipalveluiden kautta ja tärkeimpänä markkinointi- ja myyntikanavana ovat verkkopalvelut.
Digitalisaatio on yksi aikamme suurimmista muutosvoimista. Digitalisaatio mahdollistaa uudistumisen sekä teknologian ympärille rakentuvan uudenlaisen yhteiskunnan syntymisen. Digitalisaatio vaikuttaa koko yhteiskuntaan, sen yksittäisiin henkilöihin sekä yrityksiin. Digitalisaatio luo uusia mahdollisuuksia, mutta samalla myös haasteita, joiden ratkaisemiseen vaaditaan osaamista ja innovatiivisuutta.
Digitalisaation myötä yritysten toiminta on muuttunut entistä asiakaslähtöisemmäksi, sillä asiakkaat ovat entistä tietoisempia heille tarjolla olevista tuotteista ja palveluista. Asiakkaille pyritään tuottamaan räätälöityjä palveluita tarjoten heille samalla mieleenpainuvia asiakaskokemuksia.
Erityisen paljon digitalisaatio vaikuttaa tällä hetkellä pankkeihin. Alalla perinteisesti käytössä olleet toimintatavat siirtyvät taka-alalle digitalisaation myötä. Pankit ovat uuden ajan murroksessa, ja pärjätäkseen siinä, on muutoksia tehtävä. Tarvitaan paljon sopeutumiskykyä, kun digitalisaation tuomat mahdollisuudet ja haasteet kohdataan.
Suomalaiset pankit ovat edelläkävijöitä digitalisaation hyödyntämisessä. Se kertoo korkeasta osaamistasosta, sekä myönteisyydestä teknologista kehittymistä kohtaan. Pankkien digitalisaatio on jo nyt siinä pisteessä, että pankkiasioiden hoito tapahtuu suurimmaksi osin sähköisten- ja mobiilipalveluiden kautta ja tärkeimpänä markkinointi- ja myyntikanavana ovat verkkopalvelut.