Puhetta tukeva kommunikaatio 3−5-vuotiaiden lasten terveen kehityksen edistäjänä
Dolgiy, Svetlana (2016)
Dolgiy, Svetlana
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620779
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620779
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on osa Positiivisen mielenterveyden edistäminen lapsiperheissä- hanketta, jota toteuttavat Kymenlaakson Ammattikorkeakoulu (hankkeen koordinaattori) ja Metropolia Ammattikorkeakoulu.
Lapsen kielellinen kehitys ja vuorovaikutus ovat osa lapsen tervettä mielenterveyttä. Nykyhetkellä 3−5-vuotiaiden lasten puheen kehityksen ongelmat ovat yleistyneet. Kielenkehityksen ongelmat olisi pystyttävä havaitsemaan mahdollisimman varhain, jotta voitaisiin estää niistä aiheutuvia liitännäishäiriöitä. Kun lapsella todetaan puheen tuottamisen ja ymmärtämisen vaikeuksia, avuksi otetaan käyttöön kommunikoinnin keinoja, kuten kuvat, viittomat, esineet, piirustukset.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli kuvata kirjallisuuskatsauksen avulla, mitä puhetta tukevia kommunikaatiovälineitä on käytettävissä 3−5-vuotiaille lapsille. Työn tutkimuskysymykset ovat seuraavat: 1. Milloin puhetta tukevaa kommunikaatiota tarvitaan? ja 2. Millaisia puhetta tukevia kommunikaatiovälineitä käytetään 3−5-vuotiailla lapsilla? Työn tavoitteena oli tuoda esille kerätty yhteen olennaisin tieto nykyhetkellä olevista puhetta tukevista kommunikaatiovälineistä Positiivinen mielenterveys lapsiperheissä – hanketta varten. Samalla tarkastelin, milloin puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiovälineitä tarvitaan.
Opinnäytetyön muodoksi valitsin kuvaileva narratiivinen kirjallisuuskatsaus, joka antaa laajan kuvan tutkittavasta aiheesta. Aineiston sisältämät tulokset analysoin sisällönanalyysiä hyödyntäen. Aineistoviitekehys koostuu neljästä tutkimusartikkelista ja yhdestä tutkimuksesta. Valitun aineiston julkaisuaikaväli on 2004−2013.
Aineiston analyysissä tuli esille, että lapsilla käytetään samanlaisia kommunikointivälineitä tai niiden yhdistelmiä. Tuloksissa käy ilmi, että kommunikaatio välineitä tarvitaan silloin, kun lapsella on jokin kehityksellinen vamma tai kun puheen ja ymmärtämisen alueilla on pulmia. Tukitoimien aloittamisen ajankohtana lapsi on yleensä 3−5-vuotias. Yleisemmin käytetyt puhetta tukevat ja korvaavat kommunikaatiovälineet ovat kuvat, kuvakommunikaatiokansiot, tukiviittomat ja esineet.
Lapsen kielellinen kehitys ja vuorovaikutus ovat osa lapsen tervettä mielenterveyttä. Nykyhetkellä 3−5-vuotiaiden lasten puheen kehityksen ongelmat ovat yleistyneet. Kielenkehityksen ongelmat olisi pystyttävä havaitsemaan mahdollisimman varhain, jotta voitaisiin estää niistä aiheutuvia liitännäishäiriöitä. Kun lapsella todetaan puheen tuottamisen ja ymmärtämisen vaikeuksia, avuksi otetaan käyttöön kommunikoinnin keinoja, kuten kuvat, viittomat, esineet, piirustukset.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli kuvata kirjallisuuskatsauksen avulla, mitä puhetta tukevia kommunikaatiovälineitä on käytettävissä 3−5-vuotiaille lapsille. Työn tutkimuskysymykset ovat seuraavat: 1. Milloin puhetta tukevaa kommunikaatiota tarvitaan? ja 2. Millaisia puhetta tukevia kommunikaatiovälineitä käytetään 3−5-vuotiailla lapsilla? Työn tavoitteena oli tuoda esille kerätty yhteen olennaisin tieto nykyhetkellä olevista puhetta tukevista kommunikaatiovälineistä Positiivinen mielenterveys lapsiperheissä – hanketta varten. Samalla tarkastelin, milloin puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiovälineitä tarvitaan.
Opinnäytetyön muodoksi valitsin kuvaileva narratiivinen kirjallisuuskatsaus, joka antaa laajan kuvan tutkittavasta aiheesta. Aineiston sisältämät tulokset analysoin sisällönanalyysiä hyödyntäen. Aineistoviitekehys koostuu neljästä tutkimusartikkelista ja yhdestä tutkimuksesta. Valitun aineiston julkaisuaikaväli on 2004−2013.
Aineiston analyysissä tuli esille, että lapsilla käytetään samanlaisia kommunikointivälineitä tai niiden yhdistelmiä. Tuloksissa käy ilmi, että kommunikaatio välineitä tarvitaan silloin, kun lapsella on jokin kehityksellinen vamma tai kun puheen ja ymmärtämisen alueilla on pulmia. Tukitoimien aloittamisen ajankohtana lapsi on yleensä 3−5-vuotias. Yleisemmin käytetyt puhetta tukevat ja korvaavat kommunikaatiovälineet ovat kuvat, kuvakommunikaatiokansiot, tukiviittomat ja esineet.