Henkilöstön paloturvallisuusosaamisen kehittäminen hoitokodissa
Leinonen, Lahja (2016)
Leinonen, Lahja
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620770
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620770
Tiivistelmä
Paloturvallisuus on sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnan häiriöttömyyden sekä jatkuvuuden kannalta keskeinen asia. Hoitoalan rakennuksissa syttyy tulipalo lähes joka päivä ja useimmiten asukkaat tarvitsevat apua pelastautumiseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää hoitokodin henkilöstön paloturvallisuusosaamista ja tavoitteena oli kartoittaa, mitkä asiat edistävät hoitokodin henkilöstön paloturvallisuusosaamisen kehittymistä. Metodologinen lähestymistapa oli toimintatutkimus. Ensimmäisen syklin kehittämistehtäväksi muodostui: Mitä paloturvallisuusosaamista henkilöstön tulee kehittää? Asiaa kartoitettiin lomakekyselyllä (n=13). Tulosten mukaan henkilöstö koki valmiutensa paloturvallisuusosaamisen suhteen epävarmaksi alkusammutustilanteessa ja käytännössä. Lisäksi henkilöstö koki tarvitsevansa palokoulutusta, turvallisuustietoutta, toimintatapojen kertausta ja harjoittelua. Turvallisuuskävely valittiin interventioksi paloturvallisuusosaamisen kehittämiseksi. Turvallisuuskävelyn avulla opitaan toimimaan hallitusti ja ohjeiden mukaan mahdollisen tulipalon sattuessa.
Toisen syklin tavoitteena oli selvittää, mitä henkilöstön paloturvallisuusosaamista voidaan kehittää turvallisuuskävelyn avulla? Turvallisuuskävely suunniteltiin ja toteutettiin neljä kertaa kuukauden aikana hoitokodissa, jota arvioitiin learning cafe-menetelmän avulla. Turvallisuuskävelyn aikana käveltiin henkilöstön kanssa hoitokodin osastot ja perehdyttiin paloturvallisuuteen vaikuttaviin rakenteellisiin ja teknisiin turvallisuusratkaisuihin. Lisäksi kävelyn aikana tehtiin mielikuvaharjoittelu siitä, miten toimitaan, kun tulipalo tapahtuu osastolla asukashuoneessa tai muussa tilassa. Lopuksi arvioitiin turvallisuuskävelyn kokonaisuutta. Tulosten (n=9) perusteella turvallisuuskävelyn koettiin kehittävän henkilöstön viestintävuorovaikutusta, itseohjautuvuutta sekä turvallisuus- ja riskitietoutta. Turvallisuuskävelyä voidaan käyttää myös työntekijän perehdytyksen ja koulutuksen tukena.
Turvallisuuskävelyyn liittyviä ja edelleen kehitettäviä asioita ovat säännöllinen alkusammutuskaluston käytön harjoittelu ja asukkaiden evakuointi, paloharjoitukset sekä yhteistyö muiden työyksiköiden työntekijöiden kanssa.
Kehittämistehtävän tuotoksena muodostui hoitokodin henkilöstön paloturvallisuusosaamista tukeva turvallisuuskävelymalli, jonka avulla kehitetään myös hoitokodin turvallisuuskulttuuria ja pyritään ehkäisemään onnettomuuksia. Lisäksi kehitettiin henkilöstölle palovaroitinnumeroiden tulkintaohje ja alkuvaiheen toimintaohje tulipalotilanteessa. Osaston turvallisuusilmoitustaulu muotoutui kehittämistehtävän aikana.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää hoitokodin henkilöstön paloturvallisuusosaamista ja tavoitteena oli kartoittaa, mitkä asiat edistävät hoitokodin henkilöstön paloturvallisuusosaamisen kehittymistä. Metodologinen lähestymistapa oli toimintatutkimus. Ensimmäisen syklin kehittämistehtäväksi muodostui: Mitä paloturvallisuusosaamista henkilöstön tulee kehittää? Asiaa kartoitettiin lomakekyselyllä (n=13). Tulosten mukaan henkilöstö koki valmiutensa paloturvallisuusosaamisen suhteen epävarmaksi alkusammutustilanteessa ja käytännössä. Lisäksi henkilöstö koki tarvitsevansa palokoulutusta, turvallisuustietoutta, toimintatapojen kertausta ja harjoittelua. Turvallisuuskävely valittiin interventioksi paloturvallisuusosaamisen kehittämiseksi. Turvallisuuskävelyn avulla opitaan toimimaan hallitusti ja ohjeiden mukaan mahdollisen tulipalon sattuessa.
Toisen syklin tavoitteena oli selvittää, mitä henkilöstön paloturvallisuusosaamista voidaan kehittää turvallisuuskävelyn avulla? Turvallisuuskävely suunniteltiin ja toteutettiin neljä kertaa kuukauden aikana hoitokodissa, jota arvioitiin learning cafe-menetelmän avulla. Turvallisuuskävelyn aikana käveltiin henkilöstön kanssa hoitokodin osastot ja perehdyttiin paloturvallisuuteen vaikuttaviin rakenteellisiin ja teknisiin turvallisuusratkaisuihin. Lisäksi kävelyn aikana tehtiin mielikuvaharjoittelu siitä, miten toimitaan, kun tulipalo tapahtuu osastolla asukashuoneessa tai muussa tilassa. Lopuksi arvioitiin turvallisuuskävelyn kokonaisuutta. Tulosten (n=9) perusteella turvallisuuskävelyn koettiin kehittävän henkilöstön viestintävuorovaikutusta, itseohjautuvuutta sekä turvallisuus- ja riskitietoutta. Turvallisuuskävelyä voidaan käyttää myös työntekijän perehdytyksen ja koulutuksen tukena.
Turvallisuuskävelyyn liittyviä ja edelleen kehitettäviä asioita ovat säännöllinen alkusammutuskaluston käytön harjoittelu ja asukkaiden evakuointi, paloharjoitukset sekä yhteistyö muiden työyksiköiden työntekijöiden kanssa.
Kehittämistehtävän tuotoksena muodostui hoitokodin henkilöstön paloturvallisuusosaamista tukeva turvallisuuskävelymalli, jonka avulla kehitetään myös hoitokodin turvallisuuskulttuuria ja pyritään ehkäisemään onnettomuuksia. Lisäksi kehitettiin henkilöstölle palovaroitinnumeroiden tulkintaohje ja alkuvaiheen toimintaohje tulipalotilanteessa. Osaston turvallisuusilmoitustaulu muotoutui kehittämistehtävän aikana.