Tunnettuus- ja mielikuvatutkimus kiinteistönvälitysyritykselle
Laurila, Krista (2016)
Laurila, Krista
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620750
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää LKV vaisto Oy:n tunnettuuden taso sekä tutkia, millaisia mielikuvia potentiaalisilla asiakkailla on yrityksestä. Tavoitteena oli tunnettuus- ja mielikuvatutkimuksen toteuttaminen LKV vaiston potentiaalisille asiakkaille. Tavoitteena oli selvittää, kuinka tunnettu yritys on ja minkälaisia mielikuvia siitä on. Tavoitteena oli myös selvittää, mitä asioita ihmiset pitävät tärkeinä valitessaan kiinteistönvälitysyritystä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään brändin tunnettuutta, imagoa ja mainetta. Luvussa kerrottaan keinoja tunnettuuden rakentamiselle sekä selvitetään, miten mielikuvat muodostuvat ja miten yritys voi niihin vaikuttaa. Lopuksi tarkastellaan tapoja, joilla mielikuvia voidaan tutkia ja kehittää.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Seinäjoen kauppakeskuksissa. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Etelä-Pohjanmaan alueella asuvat ihmiset. Tutkimukseen osallistui 103 henkilöä. Tulosten perusteella voitiin tehdä kehitysehdotuksia yrityksen tunnettuuden ja mielikuvien kehittämiseksi.
Tutkimus osoitti, ettei LKV vaistoa tunneta kovin hyvin. Tutkimuksen perusteella yksi syy tähän on ainakin näkyvyyden puute. LKV vaistolla oli hyvä näkyvyys ainoastaan sanomalehti-ilmoittelussa. Kuitenkin kilpailijoihin verrattuna LKV vaiston tunnettuus oli melko hyvällä tasolla. Tutkimuksen mukaan mielikuvat LKV vaistosta olivat pääasiassa positiivisia. Selkeästi tärkeimpänä kriteerinä välitysliikkeen valinnassa pidettiin ammattitaitoa, kuten myös aikaisemmissa tutkimuksissa. Myös hyvät internet-sivut, välityspalkkio ja laaja kohdetarjonta olivat tärkeitä asioita.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään brändin tunnettuutta, imagoa ja mainetta. Luvussa kerrottaan keinoja tunnettuuden rakentamiselle sekä selvitetään, miten mielikuvat muodostuvat ja miten yritys voi niihin vaikuttaa. Lopuksi tarkastellaan tapoja, joilla mielikuvia voidaan tutkia ja kehittää.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Seinäjoen kauppakeskuksissa. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Etelä-Pohjanmaan alueella asuvat ihmiset. Tutkimukseen osallistui 103 henkilöä. Tulosten perusteella voitiin tehdä kehitysehdotuksia yrityksen tunnettuuden ja mielikuvien kehittämiseksi.
Tutkimus osoitti, ettei LKV vaistoa tunneta kovin hyvin. Tutkimuksen perusteella yksi syy tähän on ainakin näkyvyyden puute. LKV vaistolla oli hyvä näkyvyys ainoastaan sanomalehti-ilmoittelussa. Kuitenkin kilpailijoihin verrattuna LKV vaiston tunnettuus oli melko hyvällä tasolla. Tutkimuksen mukaan mielikuvat LKV vaistosta olivat pääasiassa positiivisia. Selkeästi tärkeimpänä kriteerinä välitysliikkeen valinnassa pidettiin ammattitaitoa, kuten myös aikaisemmissa tutkimuksissa. Myös hyvät internet-sivut, välityspalkkio ja laaja kohdetarjonta olivat tärkeitä asioita.