Asiakaskokemuksia ikääntyneiden lyhytaikaisesta perhehoidosta Oulunkaaren kuntayhtymän alueella
Koskenkangas, Kirsi; Harmaala, Heidi (2016)
Koskenkangas, Kirsi
Harmaala, Heidi
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620756
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620756
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kuvailla asiakkaiden kokemuksia ikääntyneiden perhehoidosta. Opinnäytetyömme toimeksiantajana oli Oulunkaaren kuntayhtymä. Tutkimus toteutettiin Oulunkaaren kuntayhtymän alueella. Tutkimuksella pyritään kuvailemaan, kuinka asiakkaiden toimijuus toteutui lyhytaikaisessa perhehoidossa heidän itsensä kokemana ja millaista toimijuutta perhehoito voisi mahdollistaa.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli kerätä asiakaskokemuksia perhehoidosta, jotta Oulunkaaren kuntayhtymä voi tarkastella vastaako perhehoito tavoitteita, joita he ovat sille asettaneet. Tulosten avulla perhehoitoa on mahdollista kehittää asiakaslähtöisemmäksi.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsittelemme ikääntyneiden perhehoitoa ja asiakkaiden toimijuutta lyhytaikaisessa perhehoidossa. Tietoperusta on rakennettu alan ammattikirjallisuuden, internetlähteiden ja artikkeleiden perusteella. Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmällä. Tieto kerättiin henkilökohtaisten teemahaastattelujen avulla, jotka toteutettiin kesäkuussa 2016. Aineiston keruu tapahtui haastattelemalla perhehoidon asiakkaita ja heidän omaisiaan teemahaastattelumenetelmällä. Haastattelun teemat pohjautuvat toimijuusajatteluun. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla ja luokittelemalla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että perhehoito tukee asiakkaiden toimijuutta ja voi mahdollistaa sitä monin eri tavoin. Lyhytaikainen perhehoito tukee myös omaishoitajuutta. Kehittämisehdotuksinamme oli muun muassa asiakkaiden elämänkulun kartoittaminen perhehoidon alkaessa, lyhytaikaisen perhehoidon parempi markkinointi omaishoitajille ja muistisairauksiin erikoistuminen perhehoidossa. Jatkotutkimuksen aiheena voisi olla perhehoidon hyvien toimintatapojen siirtäminen muihin vanhuspalveluihin, kuten tehostettuun palveluasumiseen.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli kerätä asiakaskokemuksia perhehoidosta, jotta Oulunkaaren kuntayhtymä voi tarkastella vastaako perhehoito tavoitteita, joita he ovat sille asettaneet. Tulosten avulla perhehoitoa on mahdollista kehittää asiakaslähtöisemmäksi.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsittelemme ikääntyneiden perhehoitoa ja asiakkaiden toimijuutta lyhytaikaisessa perhehoidossa. Tietoperusta on rakennettu alan ammattikirjallisuuden, internetlähteiden ja artikkeleiden perusteella. Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmällä. Tieto kerättiin henkilökohtaisten teemahaastattelujen avulla, jotka toteutettiin kesäkuussa 2016. Aineiston keruu tapahtui haastattelemalla perhehoidon asiakkaita ja heidän omaisiaan teemahaastattelumenetelmällä. Haastattelun teemat pohjautuvat toimijuusajatteluun. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla ja luokittelemalla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että perhehoito tukee asiakkaiden toimijuutta ja voi mahdollistaa sitä monin eri tavoin. Lyhytaikainen perhehoito tukee myös omaishoitajuutta. Kehittämisehdotuksinamme oli muun muassa asiakkaiden elämänkulun kartoittaminen perhehoidon alkaessa, lyhytaikaisen perhehoidon parempi markkinointi omaishoitajille ja muistisairauksiin erikoistuminen perhehoidossa. Jatkotutkimuksen aiheena voisi olla perhehoidon hyvien toimintatapojen siirtäminen muihin vanhuspalveluihin, kuten tehostettuun palveluasumiseen.