Peliala, historia ja nykytilanne
Roponen, Jori; Kataja-aho, Kasperi (2016)
Roponen, Jori
Kataja-aho, Kasperi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520534
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää pelialan historiaa ja nykytilannetta, mistä peliala sai alkunsa ja mitkä ovat olleet suuria tekijöitä sen kasvussa ja kehityksessä. Tutkimuksessa pelialan historian ja nykytilanteen ohella perehdytään myös syvemmin pelikulttuureihin ja historiallisesti merkittäviin pelikonsoleihin. Tavoitteena on antaa yleistä syvempää tie-tämystä pelialasta.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullisiin tutkimusmenetelmiin kuulu-vaa dokumenttianalyysia. Tutkimus toteutettiin pääosin kirjallisia dokumentaatioita analysoimalla, koska historiasta puhuttaessa ei välittömien havaintojen tekeminen ole mah-dollista. Tutkimusaineiston reliabiliteetin vahvistamiseksi tutkimus toteutettiin käyttämäl-lä tutkijatriangulaatiota ja lähdekriittisyyttä.
Tutkimuksen tuloksena ilmenee pelikonsolien ja Arcade-pelihallien suuri vaikutus pelialan syntyyn ja kasvuun. Pelikonsolit olivat ensimmäinen alusta peleille ja pelihallit toivat digi-taalisen pelaamisen edullisesti ihmisten tietoisuuteen. Arcade-hallien suosion ansiosta, peliala pystyi kehittymään seuraavaan vaiheeseen, kotikonsoleihin.
Nykypäivänä pelikonsoleita on kahdeksaa eri sukupolvea ja jokainen sukupolvi vei tekno-logista kehitystä eteenpäin. Pelikulttuuri on myös kehittynyt ajansaatossa harrastepelaamisesta yhdeksään pelaamismentaliteettiin, joista päämentaliteetit ovat sosiaalinen-, kasuaalinen- ja sitoutunut pelaaminen.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullisiin tutkimusmenetelmiin kuulu-vaa dokumenttianalyysia. Tutkimus toteutettiin pääosin kirjallisia dokumentaatioita analysoimalla, koska historiasta puhuttaessa ei välittömien havaintojen tekeminen ole mah-dollista. Tutkimusaineiston reliabiliteetin vahvistamiseksi tutkimus toteutettiin käyttämäl-lä tutkijatriangulaatiota ja lähdekriittisyyttä.
Tutkimuksen tuloksena ilmenee pelikonsolien ja Arcade-pelihallien suuri vaikutus pelialan syntyyn ja kasvuun. Pelikonsolit olivat ensimmäinen alusta peleille ja pelihallit toivat digi-taalisen pelaamisen edullisesti ihmisten tietoisuuteen. Arcade-hallien suosion ansiosta, peliala pystyi kehittymään seuraavaan vaiheeseen, kotikonsoleihin.
Nykypäivänä pelikonsoleita on kahdeksaa eri sukupolvea ja jokainen sukupolvi vei tekno-logista kehitystä eteenpäin. Pelikulttuuri on myös kehittynyt ajansaatossa harrastepelaamisesta yhdeksään pelaamismentaliteettiin, joista päämentaliteetit ovat sosiaalinen-, kasuaalinen- ja sitoutunut pelaaminen.