Milleniaalisukupolven arvomaailma ja sen vaikutus matkustamiseen
Ilvessalo, Eelis (2016)
Lataukset:
Ilvessalo, Eelis
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620725
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620725
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena on tutkia milleniaalisukupolven matkustuskäyttäytymistä ja selvittää, miten arvot vaikuttavat sukupolven osto- ja kulutuskäyttäytymiseen. Tavoitteena on myös selvittää, minkä tyyppisiä matkoja kyseinen sukupolvi suosii. Lisäksi opinnäytetyössä vertaillaan milleniaalisukupolvea sitä edeltäviin sukupolviin ja selvitetään keskeisimmät eroavaisuudet näiden välillä.
Teoreettisessa viitekehyksessä syvennytään milleniaalisukupolveen sekä länsimaiseen arvomaailmaan. Tässä osiossa tutkitaan mikä on milleniaalisukupolvelle keskeistä kulutus- sekä matkustuskäyttäytymistä, sekä pyritään selvittämään, miksi matkustaminen on tänä päivänä suositumpaa kuin koskaan. Tämän lisäksi perehdytään länsimaisiin arvoihin sekä siihen, miten milleniaalisukupolven arvomaailma on muotoutunut. Uudistunut arvomaailman sekä laaja tietoisuus on synnyttänyt uudenlaisia elämäntyylejä. Tässä osiossa esitellään niistä downshiftaaminen, sekä elämän yksinkertaistaminen.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aiheen pohjalta luotiin Webropol-kysely, joka julkaistiin ja jaettiin Facebookissa marraskuun loppupuolella 2016. Vastaajat olivat kaikki milleniaalisukupolven edustajia eli 18-37-vuotiaita. Vastaajat olivat myös eri elämäntilanteista sekä eri puolilta Suomea. Kysely oli avoinna viisi päivää ja tämän aikana vastauksia kertyi 95 kappaletta.
Kysely koostui peruskysymysten lisäksi pääsääntöisesti väittämistä, joihin vastaajat valitsivat vaihtoehdon, joka kuvasti heidän mielipidettään eri väittämistä. Kyselyllä tutkittiin miten vastaajien arvomaailmaa ja sen vaikutusta eri päätöksentekotilanteissa.
Teorian ja kyselyn pohjalta voidaan todeta, että Milleniaalisukupolvi eroaa selkeästi sitä edeltävistä sukupolvista niin osto- kuin matkustustottumuksiltaan. Se tekee mielellään pidempikestoisia matkoja, sekä matkustaa tunnettujen matkakohteiden ulkopuolelle. Milleniaalisukupolvi ostaa hyvin itsenäisesti matkansa, eivätkä he juurikaan käytä matkanjärjestäjien palveluita. Osasyynä tälle on se, että matkanjärjestäjät eivät ole ottaneet tarpeeksi hyvin heidän tarpeitaan huomioon. Milleniaalisukupolvi on pidempikestoisten matkojen lisäksi kiinnostuneita myös opiskelemaan ja työskentelemään ulkomailla.
Teoreettisessa viitekehyksessä syvennytään milleniaalisukupolveen sekä länsimaiseen arvomaailmaan. Tässä osiossa tutkitaan mikä on milleniaalisukupolvelle keskeistä kulutus- sekä matkustuskäyttäytymistä, sekä pyritään selvittämään, miksi matkustaminen on tänä päivänä suositumpaa kuin koskaan. Tämän lisäksi perehdytään länsimaisiin arvoihin sekä siihen, miten milleniaalisukupolven arvomaailma on muotoutunut. Uudistunut arvomaailman sekä laaja tietoisuus on synnyttänyt uudenlaisia elämäntyylejä. Tässä osiossa esitellään niistä downshiftaaminen, sekä elämän yksinkertaistaminen.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aiheen pohjalta luotiin Webropol-kysely, joka julkaistiin ja jaettiin Facebookissa marraskuun loppupuolella 2016. Vastaajat olivat kaikki milleniaalisukupolven edustajia eli 18-37-vuotiaita. Vastaajat olivat myös eri elämäntilanteista sekä eri puolilta Suomea. Kysely oli avoinna viisi päivää ja tämän aikana vastauksia kertyi 95 kappaletta.
Kysely koostui peruskysymysten lisäksi pääsääntöisesti väittämistä, joihin vastaajat valitsivat vaihtoehdon, joka kuvasti heidän mielipidettään eri väittämistä. Kyselyllä tutkittiin miten vastaajien arvomaailmaa ja sen vaikutusta eri päätöksentekotilanteissa.
Teorian ja kyselyn pohjalta voidaan todeta, että Milleniaalisukupolvi eroaa selkeästi sitä edeltävistä sukupolvista niin osto- kuin matkustustottumuksiltaan. Se tekee mielellään pidempikestoisia matkoja, sekä matkustaa tunnettujen matkakohteiden ulkopuolelle. Milleniaalisukupolvi ostaa hyvin itsenäisesti matkansa, eivätkä he juurikaan käytä matkanjärjestäjien palveluita. Osasyynä tälle on se, että matkanjärjestäjät eivät ole ottaneet tarpeeksi hyvin heidän tarpeitaan huomioon. Milleniaalisukupolvi on pidempikestoisten matkojen lisäksi kiinnostuneita myös opiskelemaan ja työskentelemään ulkomailla.