Nuorten tuetun asumisen (TUAS) merkitys nuoren itsenäistymiselle
Kalliomäki, Riikka; Klemola, Suvi (2016)
Kalliomäki, Riikka
Klemola, Suvi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520612
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520612
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Setlementti Naapurin Nuorten tuetun asumisen (TUAS) yksikön kanssa. TUAS tarjoaa ammatillista tukea itsenäistä elämää aloitteleville nuorille. Palvelun käyttäjät ovat jälkihuoltoa saavia nuoria, maahanmuuttajanuoria ja muita alle 25-vuotiaita tukea tarvitsevia nuoria.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli havainnollistaa asiakkaiden itsenäistymisprosessia vertaamalla nuorten elämänhallinnan kokemusta tuen alku- ja loppuvaiheessa. Lisäksi tuotiin esiin nuorten toiveita palvelun suhteen sekä heiltä saatua palautetta tuesta ja ohjaajasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä sellainen yhteenveto nuorten kokemuksista, että siitä olisi apua palvelun kehittämisessä. Opinnäytetyössä haluttiin tuoda lomakkeista saadut tulokset näkyväksi ja tuottaa tietoa niin työntekijöille kuin yhteistyökumppaneille.
Aineistona olivat TUASin keräämät tuen alkukartoitus- ja loppuarviointilomakkeet, jotka nuoret olivat täyttäneet yhdessä ohjaajansa kanssa. Lomakkeet olivat puolistrukturoituja, eli ne sisälsivät vaihtoehtokysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Tulokset kirjattiin ylös ja niistä koottiin yhteenveto tilastollisia menetelmiä käyttäen.
Tuloksista ilmeni, että nuorten elämänhallinnan ja itsenäistymisen taidot lisääntyivät tukisuhteen loppua kohden. Eniten tuen tarvetta nuoret kokivat asioiden hoidossa, talouden hallinnassa ja asumiseen liittyvissä asioissa. TUAS vastasi nuorten tarpeisiin, sillä parannusta tapahtui erityisesti talouden hallinnassa ja asumisessa. Käytännön taitojen lisäksi nuorten itsetunnossa oli havaittavissa myönteistä kehitystä. Palvelusta annetut palautteet olivat pääosin positiivisia, ja niissä korostui hyvä tukisuhde ohjaajan kanssa, mikä ei näkynyt vielä alkukartoituksessa. Tyytymättömyys palveluun oli vähäistä, ja se kohdistui lähinnä sijaisten käyttämiseen. Voidaan todeta, että TUASin palvelu on asiakaslähtöistä eli palvelussa pyritään tukemaan asiakasta hänen tarpeitaan vastaavalla tavalla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli havainnollistaa asiakkaiden itsenäistymisprosessia vertaamalla nuorten elämänhallinnan kokemusta tuen alku- ja loppuvaiheessa. Lisäksi tuotiin esiin nuorten toiveita palvelun suhteen sekä heiltä saatua palautetta tuesta ja ohjaajasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä sellainen yhteenveto nuorten kokemuksista, että siitä olisi apua palvelun kehittämisessä. Opinnäytetyössä haluttiin tuoda lomakkeista saadut tulokset näkyväksi ja tuottaa tietoa niin työntekijöille kuin yhteistyökumppaneille.
Aineistona olivat TUASin keräämät tuen alkukartoitus- ja loppuarviointilomakkeet, jotka nuoret olivat täyttäneet yhdessä ohjaajansa kanssa. Lomakkeet olivat puolistrukturoituja, eli ne sisälsivät vaihtoehtokysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Tulokset kirjattiin ylös ja niistä koottiin yhteenveto tilastollisia menetelmiä käyttäen.
Tuloksista ilmeni, että nuorten elämänhallinnan ja itsenäistymisen taidot lisääntyivät tukisuhteen loppua kohden. Eniten tuen tarvetta nuoret kokivat asioiden hoidossa, talouden hallinnassa ja asumiseen liittyvissä asioissa. TUAS vastasi nuorten tarpeisiin, sillä parannusta tapahtui erityisesti talouden hallinnassa ja asumisessa. Käytännön taitojen lisäksi nuorten itsetunnossa oli havaittavissa myönteistä kehitystä. Palvelusta annetut palautteet olivat pääosin positiivisia, ja niissä korostui hyvä tukisuhde ohjaajan kanssa, mikä ei näkynyt vielä alkukartoituksessa. Tyytymättömyys palveluun oli vähäistä, ja se kohdistui lähinnä sijaisten käyttämiseen. Voidaan todeta, että TUASin palvelu on asiakaslähtöistä eli palvelussa pyritään tukemaan asiakasta hänen tarpeitaan vastaavalla tavalla.