Kodinsisustusbrändin kehittäminen Suomen markkina-alueella : case: Luhta Home
Kuisma, Laura (2016)
Kuisma, Laura
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520616
Tiivistelmä
Kehittämistyöni keskittyy suomalaisen kodinsisustusbrändin kehittämiseen Suomen markkina-alueella. Brändiesimerkkinä työssäni olen käyttänyt Luhta Home -brändiä. Kehittämistyön tarkoituksena on ollut selvittää mahdollisia kehityskohteita ja -tarpeita Luhta Home -brändille. Tarkoituksena on ollut myös selvittää Suomen markkina-alueella toimivia kilpailevia sisustusbrändejä sekä millaisena ne nähdään, jotta Luhta Home brändin positiointia voidaan parantaa. Kehittämistehtävän tavoitteena on ollut myös selvittää, millainen on suomalainen kodinsisustaja ja millainen on hänen sisustamiskäyttäytymisensä selvityksen tekovuonna 2016.
Kehittämistyön menetelminä on käytetty brändeihin liittyvää kirjallisuutta sekä tutkia haastatteluiden avulla Suomen markkina-alueella toimivia sisustusbrändejä sekä suomalaista kodinsisustajaa; miten hän sisustaa, milloin hän sisustaa. Tulosten pohjalta on profiloitu suomalainen kodinsisustaja ja profiloinnin perusteella on kehitetty idea systemaattisten jatkohaastatteluiden tarpeesta, jotta voidaan jatkossa tarkastella suomalaisen sisustajan sisustuskäyttäytymistä ja - tarpeita. Näitä tietoja voidaan hyödyntää brändin kehittämisessä.
Haastatteluiden tulosten perusteella voidaan vetää johtopäätös, jonka perusteella Luhta Home -brändi nähdään pelkistettynä, suomalaisena, laadukkaana ja keskihintaisena brändinä. Brändin erottuvuustekijöiksi katsottiin selkeys, ajattomuus ja johdonmukaisuus. Brändin näkyvyyteen tulisi panostaa.
Vuonna 2016 tehdyssä selvityksessä suomalaisen kodinsisustaja viettää aikaa mieluiten olohuoneessa tai parvekkeella, terassilla tai omalla pihallaan. Hän pitää neutraaleista väreistä ja valkoinen väri on hänen suosikkinsa sisustamisessa. Sisustustuotteista hän mielellään ostaa torkkupeittoja, erilaisia tyynyjä, kynttilöitä ja mattoja. Inspiraation sisustukseen hän hakee internetistä ja sisustuslehdistä. Hän ostaa tuotteita mielellään myös verkkokaupasta.
Kehittämistyön menetelminä on käytetty brändeihin liittyvää kirjallisuutta sekä tutkia haastatteluiden avulla Suomen markkina-alueella toimivia sisustusbrändejä sekä suomalaista kodinsisustajaa; miten hän sisustaa, milloin hän sisustaa. Tulosten pohjalta on profiloitu suomalainen kodinsisustaja ja profiloinnin perusteella on kehitetty idea systemaattisten jatkohaastatteluiden tarpeesta, jotta voidaan jatkossa tarkastella suomalaisen sisustajan sisustuskäyttäytymistä ja - tarpeita. Näitä tietoja voidaan hyödyntää brändin kehittämisessä.
Haastatteluiden tulosten perusteella voidaan vetää johtopäätös, jonka perusteella Luhta Home -brändi nähdään pelkistettynä, suomalaisena, laadukkaana ja keskihintaisena brändinä. Brändin erottuvuustekijöiksi katsottiin selkeys, ajattomuus ja johdonmukaisuus. Brändin näkyvyyteen tulisi panostaa.
Vuonna 2016 tehdyssä selvityksessä suomalaisen kodinsisustaja viettää aikaa mieluiten olohuoneessa tai parvekkeella, terassilla tai omalla pihallaan. Hän pitää neutraaleista väreistä ja valkoinen väri on hänen suosikkinsa sisustamisessa. Sisustustuotteista hän mielellään ostaa torkkupeittoja, erilaisia tyynyjä, kynttilöitä ja mattoja. Inspiraation sisustukseen hän hakee internetistä ja sisustuslehdistä. Hän ostaa tuotteita mielellään myös verkkokaupasta.