Kiinalaiset matkailijat majoittujina Suomessa : kulttuurien kohtaaminen majoitusliikkeissä
Kauppila, Anna (2016)
Kauppila, Anna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520613
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520613
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Kiinalaisten matkailijoiden määrä Suomessa on suuressa kasvussa ja Kiinassa vielä oleva potentiaalinen joukko matkustajia, jotka eivät ole kertaakaan matkustaneet ulkomaille. Nämä matkailijat tulevat kasvattamaan matkustajamääriä Suomen kohdalla, mutta myös koko maailmassa. Kiinalaisten kulttuuritausta vaikuttaa, millaisia he ovat matkailijoina ja millaisia ovat heidän motiivinsa ja tarpeensa. Suomalaisen majoitusalan täytyy osata tunnistaa nämä kulttuuritekijät ja oppia niiden kautta luomaan paremmat puitteet kiinalaisten matkailijoiden vastaanottamiseksi.
Kiinalaisia matkailijoina ei voida enää pitää pelkästään yhtenä joukkona ryhmämatkailijoita, sillä uuden sukupolven kiinalaiset ovat murtamassa matkustukseen liittyviä vanhoja kaavoja. Hyvin toimeentulevat ja koulutetut nuoret kiinalaiset haluavat matkallaan nähdä ja kokea erilaisia asioita. Taustalla on kuitenkin elämyksien tavoittelu ja statuksen kohottaminen vertaistensa joukossa. Kiinalaiset eivät tyydy enää matkailijoina sivustakatsojiksi. Kiinalaiset kuluttavat myös matkailijoina keskivertoa enemmän rahaa tuotteisiin ja palveluihin, kunhan he kokevat, että saavat rahalleen vastinetta.
Liikemieskulttuuri Kiinassa on täynnä erilaisia sääntöjä ja onnistuneen yhteistyön takaamiseksi näistä säännöistä täytyy olla hyvin perillä. Liikemieskulttuuriin Kiinassa kuuluu tärkeänä osana tieto siitä, mitä tarkoitetaan kasvojen säilyttämisellä, hierarkia työntekijöiden keskuudessa, miten toimia tilanteessa, jossa kohdataan uusia mahdollisia yhteistyökumppaneita ja kuinka puhutella kiinalaisia liikemiehiä oikealla tavalla.
Majoittujina liikemiehet eroavat jonkun verran vapaa-ajan matkustajista, sillä heille tärkeintä on aikataulussa pysyminen ja palvelujen korkea laatu. Sen lisäksi liikematkailijat haluavat nyt enemmän elämyksellisempiä matkustuskokemuksia pelkkien liikeneuvotteluiden sijasta.
Tässä opinnäytetyössä teoriapohjana ovat kansainvälinen liikematkailu, liikemieskulttuuri Kiinassa ja majoitusliikkeiden toiminnot asiakkaan vastaanottamisessa, majoituksen aikana ja majoituksesta poistuessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tarjota tietoa matkailualan ammattilaisille.
Kiinalaisten matkailijoiden määrä Suomessa on suuressa kasvussa ja Kiinassa vielä oleva potentiaalinen joukko matkustajia, jotka eivät ole kertaakaan matkustaneet ulkomaille. Nämä matkailijat tulevat kasvattamaan matkustajamääriä Suomen kohdalla, mutta myös koko maailmassa. Kiinalaisten kulttuuritausta vaikuttaa, millaisia he ovat matkailijoina ja millaisia ovat heidän motiivinsa ja tarpeensa. Suomalaisen majoitusalan täytyy osata tunnistaa nämä kulttuuritekijät ja oppia niiden kautta luomaan paremmat puitteet kiinalaisten matkailijoiden vastaanottamiseksi.
Kiinalaisia matkailijoina ei voida enää pitää pelkästään yhtenä joukkona ryhmämatkailijoita, sillä uuden sukupolven kiinalaiset ovat murtamassa matkustukseen liittyviä vanhoja kaavoja. Hyvin toimeentulevat ja koulutetut nuoret kiinalaiset haluavat matkallaan nähdä ja kokea erilaisia asioita. Taustalla on kuitenkin elämyksien tavoittelu ja statuksen kohottaminen vertaistensa joukossa. Kiinalaiset eivät tyydy enää matkailijoina sivustakatsojiksi. Kiinalaiset kuluttavat myös matkailijoina keskivertoa enemmän rahaa tuotteisiin ja palveluihin, kunhan he kokevat, että saavat rahalleen vastinetta.
Liikemieskulttuuri Kiinassa on täynnä erilaisia sääntöjä ja onnistuneen yhteistyön takaamiseksi näistä säännöistä täytyy olla hyvin perillä. Liikemieskulttuuriin Kiinassa kuuluu tärkeänä osana tieto siitä, mitä tarkoitetaan kasvojen säilyttämisellä, hierarkia työntekijöiden keskuudessa, miten toimia tilanteessa, jossa kohdataan uusia mahdollisia yhteistyökumppaneita ja kuinka puhutella kiinalaisia liikemiehiä oikealla tavalla.
Majoittujina liikemiehet eroavat jonkun verran vapaa-ajan matkustajista, sillä heille tärkeintä on aikataulussa pysyminen ja palvelujen korkea laatu. Sen lisäksi liikematkailijat haluavat nyt enemmän elämyksellisempiä matkustuskokemuksia pelkkien liikeneuvotteluiden sijasta.
Tässä opinnäytetyössä teoriapohjana ovat kansainvälinen liikematkailu, liikemieskulttuuri Kiinassa ja majoitusliikkeiden toiminnot asiakkaan vastaanottamisessa, majoituksen aikana ja majoituksesta poistuessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tarjota tietoa matkailualan ammattilaisille.