Ohjeistus avoimen verkkokurssin luomiseksi
Salenius, Sampsa (2016)
Salenius, Sampsa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420484
Tiivistelmä
Tekniikan kehittyminen on tehnyt verkkokoulutuksesta merkittävän osan nykyajan koulutustarjontaa. Oppilaitokset pyrkivät tarjoamaan yhä enemmän mahdollisuuksia suorittaa opintokokonaisuuksia verkossa, mikä vaatii etenkin opettajilta kykyä mukautua tilanteeseen. Verkko-opetus on kehityksen mukana muuttumassa myös avoimemmaksi, mikä tuo oman lisänsä verkkokurssien suunnitteluun. Tämä tutkimus avaa avoimen verkkoopetuksen sisältöä, sekä tuo esiin avoimen verkkokurssin suunnittelussa ja toteutuksessa huomioitavia asioita.
Avoimet verkkokurssit, MOOCit (Massive Open Online Courses), pyrkivät luomaan tasa-arvoisemman mahdollisuuden opiskella ympäri maailmaa. MOOCit pyrkivät lähtökohtaisesti olemaan kaikille avoimia ja ilmaisia, mutta tutkimukseni esittelee myös edellä mainittuja ominaisuuksia rajoittavia tekijöitä.
Tämä ohjeistus antaa yleispiirteiset raamit avoimen verkkokurssin suunnitteluun ja siinä huomioitaviin asioihin. Työ esittelee valmiiden verkkomateriaalien hyödyntämistä avoimessa verkko-opetuksessa niiden tekijänoikeudet huomioiden. Tutkimus keskittyy verkkokurssin suunnittelussa pääosin teknisiin huomioihin, ottamatta kantaa pedagogisiin ratkaisuihin. Työ ei syvenny laajasti mihinkään tiettyyn osa-alueeseen, vaan pyrkii tuomaan asiat esiin ymmärrettävänä kokonaisuutena. Etenkin tekijänoikeudet avointen verkkokurssien materiaaleissa tarjoaa laajuutensa vuoksi hyvän aiheen jatkotutkimukselle.
Avoimet verkkokurssit, MOOCit (Massive Open Online Courses), pyrkivät luomaan tasa-arvoisemman mahdollisuuden opiskella ympäri maailmaa. MOOCit pyrkivät lähtökohtaisesti olemaan kaikille avoimia ja ilmaisia, mutta tutkimukseni esittelee myös edellä mainittuja ominaisuuksia rajoittavia tekijöitä.
Tämä ohjeistus antaa yleispiirteiset raamit avoimen verkkokurssin suunnitteluun ja siinä huomioitaviin asioihin. Työ esittelee valmiiden verkkomateriaalien hyödyntämistä avoimessa verkko-opetuksessa niiden tekijänoikeudet huomioiden. Tutkimus keskittyy verkkokurssin suunnittelussa pääosin teknisiin huomioihin, ottamatta kantaa pedagogisiin ratkaisuihin. Työ ei syvenny laajasti mihinkään tiettyyn osa-alueeseen, vaan pyrkii tuomaan asiat esiin ymmärrettävänä kokonaisuutena. Etenkin tekijänoikeudet avointen verkkokurssien materiaaleissa tarjoaa laajuutensa vuoksi hyvän aiheen jatkotutkimukselle.