"Voisitko vaan olla vähän reippaampi?" – Lapsen temperamentti ja sen huomioiminen varhaiskasvatuksessa
Pitkänen, Tiina; Karhunen, Hanna; Tikka, Annaliina; Tuuliainen, Miina (2016)
Lataukset:
Pitkänen, Tiina
Karhunen, Hanna
Tikka, Annaliina
Tuuliainen, Miina
Saimaan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420365
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa lapsihavainnoinnista ja temperamentista varhaiskasvattajien käytettäväksi. Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Tavoitteena oli, että kirjallisuuskatsaukseen kerätyn tiedon pohjalta kasvattajat voivat oppia havainnoimaan oikeita asioita lapsen temperamenttityypin tunnistamiseksi.
Kirjallisuuskatsauksessa perehdyttiin lapsihavainnoinnin teoriaan ja menetelmiin sekä temperamenttiteorioihin, temperamenttiin osana persoonan kehitystä ja temperamentin ilmenemiseen eri piirteiden kautta. Opinnäytetyössä selvitettiin, millä tavoin lapsihavainnointi tiedonkeruumenetelmänä ja työkaluna tukee varhaiskasvattajaa työssään sekä millä tavoin lapsihavainnointi tukee kasvattajaa lapsen temperamentin huomioimisessa varhaiskasvatuksessa
Opinnäytetyön tuloksena laadittiin havainnointirunko kasvattajan apuvälineeksi lapsen temperamenttipiirteiden tunnistamiseen. Temperamentiltaan erilaiset lapset tarvitsevat erilaista ohjausta. Kun varhaiskasvattaja tunnistaa lapsen temperamentin, hän voi ohjata lasta yksilöllisesti ja tarkoituksenmukaisesti. Kasvattaja voi suunnitella toiminnan tukemaan lapsen kehitystä parhaalla tavalla.
Jatkotutkimusaiheina olisi hyödyllistä ja mielenkiintoista tuottaa vanhemmille tietoa eri temperamenteista, niiden tunnistamisesta sekä lapsen oikeanlaisesta tukemisesta temperamenttitietoisuutta hyödyntäen.
Kirjallisuuskatsauksessa perehdyttiin lapsihavainnoinnin teoriaan ja menetelmiin sekä temperamenttiteorioihin, temperamenttiin osana persoonan kehitystä ja temperamentin ilmenemiseen eri piirteiden kautta. Opinnäytetyössä selvitettiin, millä tavoin lapsihavainnointi tiedonkeruumenetelmänä ja työkaluna tukee varhaiskasvattajaa työssään sekä millä tavoin lapsihavainnointi tukee kasvattajaa lapsen temperamentin huomioimisessa varhaiskasvatuksessa
Opinnäytetyön tuloksena laadittiin havainnointirunko kasvattajan apuvälineeksi lapsen temperamenttipiirteiden tunnistamiseen. Temperamentiltaan erilaiset lapset tarvitsevat erilaista ohjausta. Kun varhaiskasvattaja tunnistaa lapsen temperamentin, hän voi ohjata lasta yksilöllisesti ja tarkoituksenmukaisesti. Kasvattaja voi suunnitella toiminnan tukemaan lapsen kehitystä parhaalla tavalla.
Jatkotutkimusaiheina olisi hyödyllistä ja mielenkiintoista tuottaa vanhemmille tietoa eri temperamenteista, niiden tunnistamisesta sekä lapsen oikeanlaisesta tukemisesta temperamenttitietoisuutta hyödyntäen.