Koulupiha kyläyhteisön keskiössä : Case: Vähikkälän koulun yleissuunnitelma
Kukkola, Aliisa (2016)
Kukkola, Aliisa
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520547
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520547
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ja monipuolistaa Janakkalassa sijaitsevan Vähikkälän koulun pihan toimintoja. Tavoitteena oli suunnitella oppilaille mielekäs ja kiinnostava liikunta-, leikki- ja oppimisympäristö. Samalla koulun pihasta on tarkoitus tehdä paikka, jota myös kylän asukkaat voivat hyödyntää vapaa-aikanaan. Työn tilaajana oli Vähikkälän koulu.
Työn teoriaosassa perehdytään suomalaisiin kyläyhteisöihin. Lisäksi tutkitaan kyläkoulujen merkitystä lasten kasvatus- ja oppimistyössä. Rakennettua ympäristöä käsitellään osana oppilaiden lukukautta, sekä keinoja lisätä yhteisöllisyyttä kyläläisten keskuudessa, koulun pihan toimintojen avulla. Teorian pohjana käytettiin painettuja kirjoja ja sähköisiä julkaisuja, jotka kertovat koulupihojen ja lähiliikuntapaikkojen suunnittelusta sekä kyläyhteisöistä yhteiskunnassa.
Opinnäytetyö aloitettiin keväällä 2016, jolloin tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselylomaketta Vähikkälän koulun oppilaille. Kyselyyn vastasi 30 oppilasta. Lisäksi koulun opettajat kertoivat sanallisesti näkemyksiään ja toiveitaan pihan toimintojen osalta. Pihaan kaivattiin lisää leikki- ja liikuntavälineitä ja levähdyspaikkoja. Aikuiset kaipaavat yhteistä kokoontumispaikkaa ja aktiviteetteja. Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena laadittiin yleissuunnitelma Vähikkälän koulun piha-alueesta.
Työn teoriaosassa perehdytään suomalaisiin kyläyhteisöihin. Lisäksi tutkitaan kyläkoulujen merkitystä lasten kasvatus- ja oppimistyössä. Rakennettua ympäristöä käsitellään osana oppilaiden lukukautta, sekä keinoja lisätä yhteisöllisyyttä kyläläisten keskuudessa, koulun pihan toimintojen avulla. Teorian pohjana käytettiin painettuja kirjoja ja sähköisiä julkaisuja, jotka kertovat koulupihojen ja lähiliikuntapaikkojen suunnittelusta sekä kyläyhteisöistä yhteiskunnassa.
Opinnäytetyö aloitettiin keväällä 2016, jolloin tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselylomaketta Vähikkälän koulun oppilaille. Kyselyyn vastasi 30 oppilasta. Lisäksi koulun opettajat kertoivat sanallisesti näkemyksiään ja toiveitaan pihan toimintojen osalta. Pihaan kaivattiin lisää leikki- ja liikuntavälineitä ja levähdyspaikkoja. Aikuiset kaipaavat yhteistä kokoontumispaikkaa ja aktiviteetteja. Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena laadittiin yleissuunnitelma Vähikkälän koulun piha-alueesta.