3D-valaistus ja teksturointi : Case: Animaatio Suomen Metsästysmuseolle
Kivelä, Mikko (2016)
Kivelä, Mikko
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420416
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Suomen Metsästysmuseo. Toimeksiantona oli luoda saadun referenssimateriaalin pohjalta 3D-animaatio, jossa esitellään vipulukollisen kiväärin toimintaperiaate. Tavoitteena oli tuottaa animaatio, joka täyttäisi toimeksiantajan vaatimukset ja joka voitaisiin asettaa esille Suomen Metsästysmuseon näyttelyyn. Toimeksiantaja antoi asiantuntija-apua aseiden teknisessä toiminnallisuudessa sekä seurasi työn kulkua säännöllisillä tapaamisilla.
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin ensisijaisesti syvemmin 3D-valaistukseen ja siinä käytettyihin periaatteisiin sekä 3D-objektin pintarakenteeseen ja yleisiin menetelmiin, joilla siihen vaikutetaan. Teoriaosuudessa keskityttiin valaistuksen yleisiin ominaisuuksiin, varjojen eri vaihtoehtoihin sekä kolmipistevalaisutekniikkaan ja siihen, miten sitä käytetään. Teksturoinnin osuudessa käytiin läpi mistä objektin pintarakenne koostuu ja objektien pinnoittamisen mekanismia. Teoriaosuuden tavoitteena oli selventää lukijalle valaisun ominaisuuksia ja ratkaisuja 3D-ohjelmistoissa ja miten 3D-ohjelmassa on mahdollista käsitellä 3D-objektien pintarakennetta.
Käytännön osuudessa käytiin läpi projektin työvaiheet, perehtymällä valaisu- ja teksturointi-osuuksiin. Muut työvaiheet käytiin pintapuolisesti esittelemällä syventymättä niiden tekniikoihin tai ratkaisuihin.
Lähtökohdat työn tekemiselle oli koulutuksesta ja omasta harrastuneisuudesta saatu pohja 3D-grafiikan tuottamiselle. Työssä käytettiin apuna eri työvaiheiden tekniikoiden tutoriaaleja, 3D-alan julkaisuja, kirjallisuutta ja foorumeita sekä asealan kirjallisuutta.
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin ensisijaisesti syvemmin 3D-valaistukseen ja siinä käytettyihin periaatteisiin sekä 3D-objektin pintarakenteeseen ja yleisiin menetelmiin, joilla siihen vaikutetaan. Teoriaosuudessa keskityttiin valaistuksen yleisiin ominaisuuksiin, varjojen eri vaihtoehtoihin sekä kolmipistevalaisutekniikkaan ja siihen, miten sitä käytetään. Teksturoinnin osuudessa käytiin läpi mistä objektin pintarakenne koostuu ja objektien pinnoittamisen mekanismia. Teoriaosuuden tavoitteena oli selventää lukijalle valaisun ominaisuuksia ja ratkaisuja 3D-ohjelmistoissa ja miten 3D-ohjelmassa on mahdollista käsitellä 3D-objektien pintarakennetta.
Käytännön osuudessa käytiin läpi projektin työvaiheet, perehtymällä valaisu- ja teksturointi-osuuksiin. Muut työvaiheet käytiin pintapuolisesti esittelemällä syventymättä niiden tekniikoihin tai ratkaisuihin.
Lähtökohdat työn tekemiselle oli koulutuksesta ja omasta harrastuneisuudesta saatu pohja 3D-grafiikan tuottamiselle. Työssä käytettiin apuna eri työvaiheiden tekniikoiden tutoriaaleja, 3D-alan julkaisuja, kirjallisuutta ja foorumeita sekä asealan kirjallisuutta.