Anatomia kyynärnivelen projektio-osaamisessa : oppimismateriaalia ja -tehtäviä röntgenhoitajaopiskelijoille
Aalto, Lotta; Riski, Sallariina; Yli-Junnila, Eevi (2016)
Aalto, Lotta
Riski, Sallariina
Yli-Junnila, Eevi
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420391
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420391
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen ja toimeksiantajana toimii Turun ammattikorkeakoulu. Tarkoituksena on laatia kyynärnivelestä oppimismateriaalia ja -tehtäviä röntgenhoitajakoulutuksen tueksi. Tavoitteena on kehittää tulevien röntgenhoitajien osaamista kyynärnivelen natiivikuvantamisessa sekä kliinisen radiografian laatua.
Materiaali sisältää kyynärnivelen anatomiaa ja fysiologiaa, sen natiivikuvantamista sekä projektioosaamista. Projektio-osaamisessa käsitellään kyynärnivelen ap-, sivu- ja viistoprojektiot, hyvän kuvan kriteerit sekä virheellisen asettelun korjausta. Tekstin havainnollistamiseksi materiaaliin on lisätty kuvia kyynärnivelen anatomiasta ja projektioista. Oppimistehtävät pohjautuvat oppimismateriaaliin ja sisältävät anatomian, virheellisen asettelun sekä projektioiden tunnistamista.
Oppimismateriaali ja -tehtävät testattiin viidellä kolmannen vuoden röntgenhoitajaopiskelijalla. Heiltä saadun palautteen perusteella materiaalia ja tehtäviä kehitettiin toimivammiksi ja ymmärrettävämmiksi.
Oppimismateriaalin pohjana on käytetty alan kirjallisuutta ja päälähteenä toimii Radiographic Image Analysis -kirja. Tuotos jää Turun ammattikorkeakoulun radiografian ja sädehoidon koulutusohjelman käyttöön.
Materiaali sisältää kyynärnivelen anatomiaa ja fysiologiaa, sen natiivikuvantamista sekä projektioosaamista. Projektio-osaamisessa käsitellään kyynärnivelen ap-, sivu- ja viistoprojektiot, hyvän kuvan kriteerit sekä virheellisen asettelun korjausta. Tekstin havainnollistamiseksi materiaaliin on lisätty kuvia kyynärnivelen anatomiasta ja projektioista. Oppimistehtävät pohjautuvat oppimismateriaaliin ja sisältävät anatomian, virheellisen asettelun sekä projektioiden tunnistamista.
Oppimismateriaali ja -tehtävät testattiin viidellä kolmannen vuoden röntgenhoitajaopiskelijalla. Heiltä saadun palautteen perusteella materiaalia ja tehtäviä kehitettiin toimivammiksi ja ymmärrettävämmiksi.
Oppimismateriaalin pohjana on käytetty alan kirjallisuutta ja päälähteenä toimii Radiographic Image Analysis -kirja. Tuotos jää Turun ammattikorkeakoulun radiografian ja sädehoidon koulutusohjelman käyttöön.