Taide työvälineeksi : taideherkkyyttä lähihoitajaopintoihin kokemuksellisen oppimisen keinoin
Vihersaari, Heli (2016)
Vihersaari, Heli
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420329
Tiivistelmä
Kehittämishankkeeni soveltavan taiteen yamk-opinnoissa koostui Turun Ammatti-instituutin lähihoitajaopiskelijoiden opinnoissa järjestettävästä taidekurssista, sen suunnittelusta, pedagogisesta toteutuksesta sekä palautteen keruusta ja arvioinnista. Selvitin, vaikuttaisiko omakohtainen tekeminen myönteisesti opiskelijoiden käsityksiin taiteesta ja sen käytöstä hoitotyössä. Käsitykseni pohjalla oli David A. Kolbin kokemuksellisen oppimisen teoria, jonka mukaan kokemus muuttaa ajattelua ja sitä kautta toimintaa (Kolb 1984). John Deweyn teoriassa viitataan taidekokemuksen muuttavaan voimaan ja taideherkkyyden herättämiseen (Dewey 2010).
Työn tutkimuksellisessa osuudessa tarkastelin kulttuurihyvinvointiin liittyvää tutkimusta Suomessa viime vuosikymmeninä. Alan tutkimustietoa ja hankkeita ovat koonneet esimerkiksi Hanna Liisa Liikanen ja Satu-Mari Jansson. Väitöskirjoja taiteen hyvinvointivaikutuksista ja kohtaamisista hoitomaailman kanssa on tehty useita.
Kehittämishankkeen pedagoginen osuus oli kuuden kerran taidekurssi, jolla kokeiltiin kuvataiteen, sanataiteen, tanssiterapian ja hoivamusiikin työmenetelmiä. Lisäksi opiskelijat kuulivat sosiokulttuurisesta vanhustyöstä ja vierailivat taidemenetelmiä käyttävässä palvelutalossa.
Keräsin tietoa opiskelijoiden kokemuksista joka tunnilla oppimispäiväkirjan, haastattelujen ja havainnoinnin avulla. Vierailevien taiteilijoiden ja luokanvalvojan kanssa vertailimme havaintojamme tuntien kulusta. Arvioin opiskelijoiden vastauksia alan tutkimusten valossa ja pohdin, onko kokemuksellisilla taidetyöpajoilla vaikutusta opiskelijoiden taideherkkyyden herättämiseen.
Vastausten perusteella taidetyöpajat innostivat opiskelijoita käyttämään taidelähtöisiä menetelmiä. Joitakin tunneilla kokeiltuja taidemenetelmiä uskottiin käytettävän omassa hoitotyössä. Kulttuurisen hoitotyön tutkimuksissa kerrotut taidemenetelmien käytön hyödyt ja haasteet toistuvat opiskelijoiden vastauksissa.
Tutkimuksellisen kehittämishankkeen tuloksena käsitykseni kokemuksellisten taidetyöpajojen myönteisestä vaikutuksesta taideherkkyyteen vahvistui. Pidän taidetyöpajakurssien lisäämistä hoitajien opintoihin hyvänä välineenä tulevaisuuden kulttuurisen hoitotyön koulutuksessa.
Työn tutkimuksellisessa osuudessa tarkastelin kulttuurihyvinvointiin liittyvää tutkimusta Suomessa viime vuosikymmeninä. Alan tutkimustietoa ja hankkeita ovat koonneet esimerkiksi Hanna Liisa Liikanen ja Satu-Mari Jansson. Väitöskirjoja taiteen hyvinvointivaikutuksista ja kohtaamisista hoitomaailman kanssa on tehty useita.
Kehittämishankkeen pedagoginen osuus oli kuuden kerran taidekurssi, jolla kokeiltiin kuvataiteen, sanataiteen, tanssiterapian ja hoivamusiikin työmenetelmiä. Lisäksi opiskelijat kuulivat sosiokulttuurisesta vanhustyöstä ja vierailivat taidemenetelmiä käyttävässä palvelutalossa.
Keräsin tietoa opiskelijoiden kokemuksista joka tunnilla oppimispäiväkirjan, haastattelujen ja havainnoinnin avulla. Vierailevien taiteilijoiden ja luokanvalvojan kanssa vertailimme havaintojamme tuntien kulusta. Arvioin opiskelijoiden vastauksia alan tutkimusten valossa ja pohdin, onko kokemuksellisilla taidetyöpajoilla vaikutusta opiskelijoiden taideherkkyyden herättämiseen.
Vastausten perusteella taidetyöpajat innostivat opiskelijoita käyttämään taidelähtöisiä menetelmiä. Joitakin tunneilla kokeiltuja taidemenetelmiä uskottiin käytettävän omassa hoitotyössä. Kulttuurisen hoitotyön tutkimuksissa kerrotut taidemenetelmien käytön hyödyt ja haasteet toistuvat opiskelijoiden vastauksissa.
Tutkimuksellisen kehittämishankkeen tuloksena käsitykseni kokemuksellisten taidetyöpajojen myönteisestä vaikutuksesta taideherkkyyteen vahvistui. Pidän taidetyöpajakurssien lisäämistä hoitajien opintoihin hyvänä välineenä tulevaisuuden kulttuurisen hoitotyön koulutuksessa.