Avaimia arkeen : psykoedukaatioryhmän suunnittelu ja toteutus Päijät-Hämeen keskussairaalan psykiatrian osasto 6:lle
Peltonen, Ida; Halinen, Tiiu (2016)
Peltonen, Ida
Halinen, Tiiu
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819609
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa prosessipsykooseista kärsiville tietoa heidän sairaudestaan ja näin parantaa heidän elämänlaatuaan sekä arjessa selviytymistä. Tarkoituksena oli myös vahvistaa psykoedukaatioryhmän merkitystä osana osaston hoitotyötä.
Tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa ryhmätoiminnan malli psykoedukaatiosta Päijät-Hämeen keskussairaalan psykiatrian osasto 6:lle. Malli antaa selkeän rungon hoitajille psykoedukaatioryhmän toteuttamiseen. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön toimeksianto saatiin psykiatrian osasto 6:lta.
Opinnäytetyön teoriaosassa on kuvattu prosessipsykoosisairauksia, ryhmiä mielenterveyshoitotyössä ja psykoedukaatiota. Psykoedukaatio on merkittävä osa prosessipsykoosairauksien hoidon kokonaisuutta.
Suunniteltu ryhmätoiminnan malli psykoedukaatiosta esiteltiin psykiatrian osasto 6:lla huhtikuussa 2016. Ryhmä toteutettiin kesä-heinäkuussa 2016. Palautetta ryhmätoiminnan mallista saatiin suullisesti osasto 6:n hoitohenkilökunnalta ja palautelomakkeella ryhmän jäseniltä. Ryhmästä saatiin hyvää ja rakentavaa palautetta. Ryhmätoiminnan mallia muokattiin palautteen perusteella.
Tulevaisuudessa ryhmätoiminnan mallia voisi kehittää, kun ryhmää on toteutettu useamman kerran. Moniammatillisuus ryhmässä toteutuisi, kun ryhmässä olisi mukana myös lääkäri ja sosiaalityöntekijä. Jatkotutkimuksena ryhmän jäsenille voisi teettää haastattelun muutaman kuukauden kuluttua ryhmästä. Tutkimustulosten perusteella ryhmäläisille voisi järjestää tiivistetyn uusintaryhmän psykoedukaatiosta.
Tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa ryhmätoiminnan malli psykoedukaatiosta Päijät-Hämeen keskussairaalan psykiatrian osasto 6:lle. Malli antaa selkeän rungon hoitajille psykoedukaatioryhmän toteuttamiseen. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön toimeksianto saatiin psykiatrian osasto 6:lta.
Opinnäytetyön teoriaosassa on kuvattu prosessipsykoosisairauksia, ryhmiä mielenterveyshoitotyössä ja psykoedukaatiota. Psykoedukaatio on merkittävä osa prosessipsykoosairauksien hoidon kokonaisuutta.
Suunniteltu ryhmätoiminnan malli psykoedukaatiosta esiteltiin psykiatrian osasto 6:lla huhtikuussa 2016. Ryhmä toteutettiin kesä-heinäkuussa 2016. Palautetta ryhmätoiminnan mallista saatiin suullisesti osasto 6:n hoitohenkilökunnalta ja palautelomakkeella ryhmän jäseniltä. Ryhmästä saatiin hyvää ja rakentavaa palautetta. Ryhmätoiminnan mallia muokattiin palautteen perusteella.
Tulevaisuudessa ryhmätoiminnan mallia voisi kehittää, kun ryhmää on toteutettu useamman kerran. Moniammatillisuus ryhmässä toteutuisi, kun ryhmässä olisi mukana myös lääkäri ja sosiaalityöntekijä. Jatkotutkimuksena ryhmän jäsenille voisi teettää haastattelun muutaman kuukauden kuluttua ryhmästä. Tutkimustulosten perusteella ryhmäläisille voisi järjestää tiivistetyn uusintaryhmän psykoedukaatiosta.