Lasten yökasteluopas : Osastotunti Tornion terveyskeskuksen terveydenhoitajille
Käkilehto, Riikka; Kalliokoski, Reeta (2016)
Käkilehto, Riikka
Kalliokoski, Reeta
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420293
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420293
Tiivistelmä
Kehittämistehtävä on seurausta sairaanhoitajaopintojen opinnäytetyölle. Opinnäytetyö toteutettiin projektina, jonka tuotoksena syntyi opas lasten yökastelusta Tornion terveyskeskuksen terveydenhoitajien käyttöön.
Kehittämistehtävä toteutettiin toiminnallisena projektityönä. Kehittämistehtävän tarkoituksena oli esitellä lasten yökastelun hoidon opas terveydenhoitajille osastotunnilla. Kehittämistehtävän tavoitteena oli, että mahdollisimman moni tervey- denhoitaja ottaisi käyttöönsä esiteltävän oppaan ja lasten yökastelun hoito olisi mahdollisimman yhtenäistä.
Kehittämistehtävässä käsitellään yökasteluun vaikuttavia tekijöitä, hoitoa edeltäviä tutkimuksia ja hoitomuotoja. Kehittämistehtävän teoreettiseen viitekehykseen kuuluu ammatillinen kasvu ja ohjaus sekä oppiminen työympäristössä. Ammatillisen kasvun ja ohjauksen viitekehyksessä käsitellään dialogisuutta. Kehittämistehtävässä käsitellään osastotunnin toteuttamista ja projektityöskentelyn eri vaiheita.
Osastotunti toteutui suunnitelman mukaisesti helmikuussa 2016. Osastotuntiin osallistujilta saatiin kirjallista ja suullista palautetta. Palautteen perusteella yökasteluoppaalle on käyttöä terveydenhoitajan työssä.
Kehittämistehtävä toteutettiin toiminnallisena projektityönä. Kehittämistehtävän tarkoituksena oli esitellä lasten yökastelun hoidon opas terveydenhoitajille osastotunnilla. Kehittämistehtävän tavoitteena oli, että mahdollisimman moni tervey- denhoitaja ottaisi käyttöönsä esiteltävän oppaan ja lasten yökastelun hoito olisi mahdollisimman yhtenäistä.
Kehittämistehtävässä käsitellään yökasteluun vaikuttavia tekijöitä, hoitoa edeltäviä tutkimuksia ja hoitomuotoja. Kehittämistehtävän teoreettiseen viitekehykseen kuuluu ammatillinen kasvu ja ohjaus sekä oppiminen työympäristössä. Ammatillisen kasvun ja ohjauksen viitekehyksessä käsitellään dialogisuutta. Kehittämistehtävässä käsitellään osastotunnin toteuttamista ja projektityöskentelyn eri vaiheita.
Osastotunti toteutui suunnitelman mukaisesti helmikuussa 2016. Osastotuntiin osallistujilta saatiin kirjallista ja suullista palautetta. Palautteen perusteella yökasteluoppaalle on käyttöä terveydenhoitajan työssä.