Markkinoinnin kehittämissuunnitelma : Case: Käsityöliike Katariina
Karvonen, Niina (2016)
Karvonen, Niina
Centria-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320169
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää kokkolalaisen Käsityöliike Katariinan markkinointia. Työn tarkoituksena oli löytää vaikuttavin markkinointikanava yritykselle sekä kehittää jatkoon toiminta-suunnitelma tulevaa markkinointia varten.
Teoriaosuus jaettiin kahteen osaan: markkinoinnin perusteisiin sekä markkinoinnin suunnittelun vaiheisiin. Markkinoinnin perusteet koostuivat markkinoinnin merkityksestä ja tehtävistä sekä markkinoinnin kilpailukeinoista. Toisessa osiossa selvitettiin markkinoinnin suunnittelun merkitys ja suunnittelun eri vaiheet.
Tutkimusta varten tehtiin käytännönläheinen tutkimus markkinointikampanjan muodossa, jotta saataisiin selville markkinointitapojen tämän hetkinen hyöty. Kehittämissuunnitelma koostui lähtökohta-analyyseista sekä tutkimustuloksista. Yrityksen kehittämissuunnitelma tehtiin saaduista tiedoista ja havaintojen kautta markkinoinnin vuosisuunnitelmaan ensi vuodeksi.
Tutkimuksen ja analyysien pohjalta selvisi, että jokainen markkinointitapa on erittäin tärkeä erilaisia asiakkaita varten. Yrityksen kannattaa keskittyä tulevaisuudessa sekä uusien että vanhojen asiakkaiden markkinoinnin kehittämiseen ja kokeilla markkinoinnissa innovatiivisia tapoja.
Teoriaosuus jaettiin kahteen osaan: markkinoinnin perusteisiin sekä markkinoinnin suunnittelun vaiheisiin. Markkinoinnin perusteet koostuivat markkinoinnin merkityksestä ja tehtävistä sekä markkinoinnin kilpailukeinoista. Toisessa osiossa selvitettiin markkinoinnin suunnittelun merkitys ja suunnittelun eri vaiheet.
Tutkimusta varten tehtiin käytännönläheinen tutkimus markkinointikampanjan muodossa, jotta saataisiin selville markkinointitapojen tämän hetkinen hyöty. Kehittämissuunnitelma koostui lähtökohta-analyyseista sekä tutkimustuloksista. Yrityksen kehittämissuunnitelma tehtiin saaduista tiedoista ja havaintojen kautta markkinoinnin vuosisuunnitelmaan ensi vuodeksi.
Tutkimuksen ja analyysien pohjalta selvisi, että jokainen markkinointitapa on erittäin tärkeä erilaisia asiakkaita varten. Yrityksen kannattaa keskittyä tulevaisuudessa sekä uusien että vanhojen asiakkaiden markkinoinnin kehittämiseen ja kokeilla markkinoinnissa innovatiivisia tapoja.