Co-Creating Customer Engagement in Digital Newspaper Business : Applying the Design Thinking Method
Kontturi, Janne (2016)
Kontturi, Janne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320095
Tiivistelmä
Perinteinen media on kohdannut digitalisaation tuoman haasteen. Uusi kuluttajaryhmä nimeltään diginatiivit käyttää digitaalisia palveluita kannettavilla laitteillaan reaaliajassa. Sen vuoksi printattu media ei enää palvele kuluttajaryhmän tarpeita riittävän hyvin. Vastatakseen digitalisaation tuomaan haasteeseen perinteisen median on täytynyt kehittää uusia ratkaisuja. Tässä tutkimuksessa Keskisuomalainen Oyj otti käyttöön uuden käyttöjärjestelmän digitaalisille palveluilleen ja halusi parantaa olemassa olevien asiakkaiden sitoutuneisuutta. Tarkoituksena oli myös kartoittaa, mitä asiakkaat digitaalisilta palveluilta haluavat.
Tutkimuksen tavoitteena oli hyödyntää Design Thinking-menetelmää kehitystyössä ja yhteistuotannossa asiakkaiden kanssa luoda konsepteja asiakkaiden sitouttamiseen. Tutkimuksen kirjallisuuskatsaus liittyi yhteistuottamiseen ja asiakassitoutuneisuuteen. Design Thinking-projekti koostui neljästä Keskisuomalaisen ryhmästä. Projekti toteutettiin osittain virtuaalisena, ja sen vaikutuksia työskentelyyn arvioitiin samalla alatutkimuskysymyksen avulla. Aineisto koostui teemakeskusteluista, tutkimuspäiväkirjamerkinnöistä ja strukturoimattomista haastatteluista.
Tulokset paljastivat positiivisia havaintoja koskien Design Thinking-menetelmää. Osallistujat kokivat, että tehokas ja sovellettava Design Thinking-menetelmä ja yhteistuottaminen asiakkaiden osallistumisen avulla myötävaikuttavat kehitystyössä. Virtuaalinen puoli koettiin negatiivisena ja sen nähtiin vaikuttavan työskentelyyn tuloksia heikentävästi, sillä sitoutuneisuus ja ohjaus kärsivät.
Tämä tutkimus jätti tilaa lisätutkimukselle, jossa design Thinking-projekti suunniteltaisiin huolella ja toistettaisiin useasti tulosten vertailemiseksi, jotta sen sopivuutta voitaisiin testata.
Tutkimuksen tavoitteena oli hyödyntää Design Thinking-menetelmää kehitystyössä ja yhteistuotannossa asiakkaiden kanssa luoda konsepteja asiakkaiden sitouttamiseen. Tutkimuksen kirjallisuuskatsaus liittyi yhteistuottamiseen ja asiakassitoutuneisuuteen. Design Thinking-projekti koostui neljästä Keskisuomalaisen ryhmästä. Projekti toteutettiin osittain virtuaalisena, ja sen vaikutuksia työskentelyyn arvioitiin samalla alatutkimuskysymyksen avulla. Aineisto koostui teemakeskusteluista, tutkimuspäiväkirjamerkinnöistä ja strukturoimattomista haastatteluista.
Tulokset paljastivat positiivisia havaintoja koskien Design Thinking-menetelmää. Osallistujat kokivat, että tehokas ja sovellettava Design Thinking-menetelmä ja yhteistuottaminen asiakkaiden osallistumisen avulla myötävaikuttavat kehitystyössä. Virtuaalinen puoli koettiin negatiivisena ja sen nähtiin vaikuttavan työskentelyyn tuloksia heikentävästi, sillä sitoutuneisuus ja ohjaus kärsivät.
Tämä tutkimus jätti tilaa lisätutkimukselle, jossa design Thinking-projekti suunniteltaisiin huolella ja toistettaisiin useasti tulosten vertailemiseksi, jotta sen sopivuutta voitaisiin testata.