Suorituskyvyn mittaaminen yrityksessä Case: GasPoint Oy
Jokinen, Eveliina (2016)
Jokinen, Eveliina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320143
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli laatia ehdotelma case-yritys GasPoint Oy:n suorituskyvyn mittaamiseen. GasPoint Oy on toiminut kaksi ja puoli vuotta, eikä sillä ole vielä ollut käytössä menetelmiä suorituskyvyn mittaamiseen. Työn tarkoituksena on siirtää katseet nykyhetkestä tulevaisuuteen.
Työ on tapaus- eli casetutkimus ja se toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Empiirisen aineiston keräämiseen käytettiin apuna avointa haastattelua yrityksen johdon kanssa, osallistuvaa havainnointia ja kohdeyrityksen dokumentteja. Tutkimukseen liittyvän teoriaosuuden laatimiseen käytettiin apuna aiheeseen liittyvää kirjallisuutta.
Tutkimus aloitettiin yrityksen nykytilan kartoituksella. Tutkimuksessa perehdyttiin yrityksen tämän hetkiseen strategiaan tarkasti yhdessä yrityksen johdon kanssa. Kartoituksen jälkeen selvitettiin yrityksen kriittisiä menestystekijöitä, joiden perusteella laadittiin ehdotelma mitattavista kohteista yrityksen suorituskyvyn mittaamiseen. Kohdeyrityksen suorituskyvyn mittaamisen menetelmäksi valikoitui Balanced Scorecard -malli sen monipuolisuuden ja helppokäyttöisyyden perusteella. Balanced Scorecard -mallin avulla suunniteltua mittaristoa on helppo muokata tulevaisuudessa yrityksen tarpeiden mukaan.
Tutkimus onnistui hyvin ja avasi uusia näkökulmia yrityksen johdolle. Ehdotelmaan kerättiin neljästä eri näkökulmasta mitattavia kriittisiä menestystekijöitä. Näkökulmiksi valittiin asiakas-, taloudellinen ja prosessinäkökulma sekä neljäntenä oppimisen ja kasvu näkökulma.
Mittaristotyökalu tullaan ottamaan käyttöön mahdollisimman pian tutkimuksen jälkeen kohdeyrityksessä.
Työ on tapaus- eli casetutkimus ja se toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Empiirisen aineiston keräämiseen käytettiin apuna avointa haastattelua yrityksen johdon kanssa, osallistuvaa havainnointia ja kohdeyrityksen dokumentteja. Tutkimukseen liittyvän teoriaosuuden laatimiseen käytettiin apuna aiheeseen liittyvää kirjallisuutta.
Tutkimus aloitettiin yrityksen nykytilan kartoituksella. Tutkimuksessa perehdyttiin yrityksen tämän hetkiseen strategiaan tarkasti yhdessä yrityksen johdon kanssa. Kartoituksen jälkeen selvitettiin yrityksen kriittisiä menestystekijöitä, joiden perusteella laadittiin ehdotelma mitattavista kohteista yrityksen suorituskyvyn mittaamiseen. Kohdeyrityksen suorituskyvyn mittaamisen menetelmäksi valikoitui Balanced Scorecard -malli sen monipuolisuuden ja helppokäyttöisyyden perusteella. Balanced Scorecard -mallin avulla suunniteltua mittaristoa on helppo muokata tulevaisuudessa yrityksen tarpeiden mukaan.
Tutkimus onnistui hyvin ja avasi uusia näkökulmia yrityksen johdolle. Ehdotelmaan kerättiin neljästä eri näkökulmasta mitattavia kriittisiä menestystekijöitä. Näkökulmiksi valittiin asiakas-, taloudellinen ja prosessinäkökulma sekä neljäntenä oppimisen ja kasvu näkökulma.
Mittaristotyökalu tullaan ottamaan käyttöön mahdollisimman pian tutkimuksen jälkeen kohdeyrityksessä.