Asiakaslähtöisyys markkinoinnin suunnittelussa : RipsiBar
Vuolle, Vilja; Nieminen, Anni-Lotta (2016)
Vuolle, Vilja
Nieminen, Anni-Lotta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719367
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää asiakaslähtöisyyttä Fabulous Finland Oy:n RipsiBar –liikeketjun markkinointiin sekä suunnitelmallistaa markkinointia. Fabulous Finland on syksyllä 2015 perustettu yritys, joka omistaa kaksi ripsienpidennyksiin erikoistunutta RipsiBar –nimistä kauneushoitolaa. RipsiBarit sijaitsevat Tampereella ja Jyväskylässä.
Opinnäytetyö koostui teoriaosuudesta ja tutkimustuloksista. Teoriaosuudessa perehdyttiin markkinoinnin suunnitteluun, markkinoinnin keinoihin sekä tarkasteltiin sosiaalisen median markkinointia. Opinnäytetyössä käytettiin määrällistä tutkintaotetta ja aineistonkeruumenetelmänä sähköistä kyselylomaketutkimusta. Kyselyn tavoitteena oli kartoittaa RipsiBarin asiakkaiden mielikuvat RipsiBarista ja selvittää millaisista asioista he pitävät RipsiBarin markkinoinnissa ja millaisia asioita he haluaisivat nähdä lisää.
Kysely toteutettiin sähköisenä kyselynä, joka lähetettiin sähköpostitse RipsiBarin asiakasrekisterin ihmisille sekä jaettiin RipsiBarin facebook-sivuilla. Opinnäytetyön taustakirjallisuus koottiin kirja- ja internet-lähteistä markkinoinnin ja sosiaalisen median näkökulmasta.
Opinnäytetyön pohjalta voidaan koota RipsiBarille markkinointisuunnitelma, jonka avulla RipsiBar saa markkinoinnilleen lisää suunnitelmallisuutta ja kaikki työntekijät voivat luontevasti toteuttaa markkinointia.
Opinnäytetyö koostui teoriaosuudesta ja tutkimustuloksista. Teoriaosuudessa perehdyttiin markkinoinnin suunnitteluun, markkinoinnin keinoihin sekä tarkasteltiin sosiaalisen median markkinointia. Opinnäytetyössä käytettiin määrällistä tutkintaotetta ja aineistonkeruumenetelmänä sähköistä kyselylomaketutkimusta. Kyselyn tavoitteena oli kartoittaa RipsiBarin asiakkaiden mielikuvat RipsiBarista ja selvittää millaisista asioista he pitävät RipsiBarin markkinoinnissa ja millaisia asioita he haluaisivat nähdä lisää.
Kysely toteutettiin sähköisenä kyselynä, joka lähetettiin sähköpostitse RipsiBarin asiakasrekisterin ihmisille sekä jaettiin RipsiBarin facebook-sivuilla. Opinnäytetyön taustakirjallisuus koottiin kirja- ja internet-lähteistä markkinoinnin ja sosiaalisen median näkökulmasta.
Opinnäytetyön pohjalta voidaan koota RipsiBarille markkinointisuunnitelma, jonka avulla RipsiBar saa markkinoinnilleen lisää suunnitelmallisuutta ja kaikki työntekijät voivat luontevasti toteuttaa markkinointia.