Vuokravälityksen vanhojen asiakkaiden kontaktointi ja prospektointi
Saurus, Eero (2016)
Saurus, Eero
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121220081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121220081
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, onko vuokravälityksen vanhojen asiakkaiden kontaktoinnista taloudellisia hyötyjä. Ensisijaisesti potentiaalia pyritään löytämään vuokravälitykselle ja kiinteistövälitykselle, mutta myös konserninäkökulma otetaan huomioon. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantoja yritys X:lle.
Tutkimusaineistoon valittiin yritys X:n kaikki vuokravälityksen henkilöasiakkaat ajalta 1/2012-7/2015. Asiakkaista rajattiin pois ennen vuotta 1940 syntyneet kohteliaisuussyistä. Yhteensä tutkimukseen soveltuvia asiakkaita löytyi 215. Asiakkaisiin oltiin yhteydessä puhelimitse ja yhteensä 172 asiakasta tavoitettiin.
Teoriaosuus käsittelee asiakashallintaa, asiakaslähtöistä ajattelua ja jälkihoitoa. Asiakkuuden arvon selvittämiseksi on tuotu yksi matemaattinen näkökulma esille, jotta asiakkuuden arvoksi saadaan konkreettinen luku, jota yritys voisi käyttää toiminnassaan.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että vuokravälityksen vanhojen asiakkaiden kontaktoinnista ja prospektoinnista on saatavilla merkittäviä taloudellisia hyötyjä sekä välittömien uusien toimeksiantojen muodossa kuin tulevaisuudessa potentiaalisten taholla. Kontaktointi on myös loistava tapa jälkihoitoon ja asiakastietokannan päivittämiseen. Tutkimus selvästi osoittaa, ettei asiakkaan säännöllistä kontaktointia tule unohtaa, sillä sekä välittömästi saatujen toimeksiantojen määrä on korkea, puhumattakaan potentiaalisten asiakkaiden määrästä.
Tutkimusaineistoon valittiin yritys X:n kaikki vuokravälityksen henkilöasiakkaat ajalta 1/2012-7/2015. Asiakkaista rajattiin pois ennen vuotta 1940 syntyneet kohteliaisuussyistä. Yhteensä tutkimukseen soveltuvia asiakkaita löytyi 215. Asiakkaisiin oltiin yhteydessä puhelimitse ja yhteensä 172 asiakasta tavoitettiin.
Teoriaosuus käsittelee asiakashallintaa, asiakaslähtöistä ajattelua ja jälkihoitoa. Asiakkuuden arvon selvittämiseksi on tuotu yksi matemaattinen näkökulma esille, jotta asiakkuuden arvoksi saadaan konkreettinen luku, jota yritys voisi käyttää toiminnassaan.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että vuokravälityksen vanhojen asiakkaiden kontaktoinnista ja prospektoinnista on saatavilla merkittäviä taloudellisia hyötyjä sekä välittömien uusien toimeksiantojen muodossa kuin tulevaisuudessa potentiaalisten taholla. Kontaktointi on myös loistava tapa jälkihoitoon ja asiakastietokannan päivittämiseen. Tutkimus selvästi osoittaa, ettei asiakkaan säännöllistä kontaktointia tule unohtaa, sillä sekä välittömästi saatujen toimeksiantojen määrä on korkea, puhumattakaan potentiaalisten asiakkaiden määrästä.