Bättre försäljningsresultat genom mera bokade kundträffar. : Lokaltapiola Sydkusten
Vartiainen, Crispin (2016)
Vartiainen, Crispin
Yrkeshögskolan Novia
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Finland
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121220008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121220008
Tiivistelmä
Syftet med denna undersökning är att få fram hur stor andel av kundträffarna som har lett till försäljning, samt få reda på hur mycket de olika faktorerna påverkat försäljningsresultatet.
Med jämförelsen vill jag få fram vilka sätt de använder sig av för att nå kunder och hur det påverkar försäljningsresultatet, vilka metoder som är lönsamma och som hämtar mest affärer till Lokaltapiola. Målet är att komma fram med en lösning/förbättringsförslag som Lokaltapiola kan dra nytta av.
Den teoretiska delen består av litteraturstudier och behandlar ämnen som kundkontakt, kundlönsamhet, målstyrning, outsourcing och belöningssystem. Den empiriska delen besår av dokumentanalyser och en intervju.
Resultatet i denna undersökning beskriver vilka försäljningskanaler som påverkat Lokaltapiolas försäljningsresultat och hur stor påverkan de olika kanalerna haft. The purpose with this study is to analyze Lokaltapiolas sales and witch factors has affected the result and to find and identify the critical factors that needs to improve to reach a better sales result.
The study consists of relevant theory that supports the structure of the study. The theoretical part consists of customer profitability, performance management, outsourcing and commission systems. The study is conducted with comparison of documents and an interview.
The results of this study shows how the different factors affected the sales of September and the critical factors that Lokaltapiola needs to improve to reach better results and up their sales. The results are given to Lokaltapiola so they can use it in future planning.
Med jämförelsen vill jag få fram vilka sätt de använder sig av för att nå kunder och hur det påverkar försäljningsresultatet, vilka metoder som är lönsamma och som hämtar mest affärer till Lokaltapiola. Målet är att komma fram med en lösning/förbättringsförslag som Lokaltapiola kan dra nytta av.
Den teoretiska delen består av litteraturstudier och behandlar ämnen som kundkontakt, kundlönsamhet, målstyrning, outsourcing och belöningssystem. Den empiriska delen besår av dokumentanalyser och en intervju.
Resultatet i denna undersökning beskriver vilka försäljningskanaler som påverkat Lokaltapiolas försäljningsresultat och hur stor påverkan de olika kanalerna haft.
The study consists of relevant theory that supports the structure of the study. The theoretical part consists of customer profitability, performance management, outsourcing and commission systems. The study is conducted with comparison of documents and an interview.
The results of this study shows how the different factors affected the sales of September and the critical factors that Lokaltapiola needs to improve to reach better results and up their sales. The results are given to Lokaltapiola so they can use it in future planning.