Markkinointisuunnitelma Case: Kahvila Otava
Heininen, Elina (2016)
Heininen, Elina
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121119839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121119839
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on laatia Turussa Impivaaran uimahallin yhteydessä toimivalle Kahvila Otavan Lasten Syntymäpäivät-palvelulle markkinointisuunnitelma. Kahvila Otavalla ei ole aikaisemmin ollut suunniteltua markkinointia tai minkäänlaista työkalua markkinoinnin hallintaan. Opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda Lasten Syntymäpäivät–palvelun markkinointiin suunnitelmallisuus ja samalla selvittää, mitkä ovat parhaimmat markkinointikanavat, jotta potentiaaliset asiakkaat tavoitettaisiin.
Opinnäytetyön teoriaosassa käydään läpi markkinoinnin kilpailukeinoja ja trendejä. Asiakasanalyysissä on tarkoitus luoda Lasten Syntymäpäivät–palvelun potentiaalisesta asiakkaasta prototyyppi käyttämällä protopersonointimenetelmää. Alussa tehty lähtökohta-analyysi toimii markkinointisuunnitelman pohjana.
Opinnäytetyö on luonteeltaan kvalitatiivinen ja haastattelumuotona on käytetty strukturoitua lomakehaastattelua. Haastattelu on suoritettu marraskuussa 2016 Impivaaran uimahallissa ja haastateltavat ovat kaikki Kahvila Otavan potentiaalisia asiakkaita. Haastattelun avulla on selvitetty Lasten Syntymäpäivät–palvelun potentiaalisten asiakkaiden mediakäyttäytymistä ja sosiaalisen median käyttöä. Haastattelun tarkoituksena on myös selvittää, kuinka suosittuja palveluita lasten syntymäpäivät ovat yrityksestä riippumatta ja mitkä tekijät vaikuttavat ostopäätökseen. Haastattelusta saatujen tietojen avulla saadaan selville, mitä markkinointikanavia Kahvila Otavan kannattaa hyödyntää tavoittaakseen mahdolliset asiakkaat.
Yrityksen elinkaaren kannalta on tärkeää, että markkinointi on suunniteltua. Suunniteltu markkinointi lisää tehokkuutta ja potentiaaliset asiakkaat tavoitetaan paremmin. Opinnäytetyön tarkoituksena on toteuttaa toimiva ja tehokas työkalu sekä pohja Kahvila Otavan Lasten Syntymäpäivät–palvelun markkinoinnin tueksi.
Opinnäytetyön teoriaosassa käydään läpi markkinoinnin kilpailukeinoja ja trendejä. Asiakasanalyysissä on tarkoitus luoda Lasten Syntymäpäivät–palvelun potentiaalisesta asiakkaasta prototyyppi käyttämällä protopersonointimenetelmää. Alussa tehty lähtökohta-analyysi toimii markkinointisuunnitelman pohjana.
Opinnäytetyö on luonteeltaan kvalitatiivinen ja haastattelumuotona on käytetty strukturoitua lomakehaastattelua. Haastattelu on suoritettu marraskuussa 2016 Impivaaran uimahallissa ja haastateltavat ovat kaikki Kahvila Otavan potentiaalisia asiakkaita. Haastattelun avulla on selvitetty Lasten Syntymäpäivät–palvelun potentiaalisten asiakkaiden mediakäyttäytymistä ja sosiaalisen median käyttöä. Haastattelun tarkoituksena on myös selvittää, kuinka suosittuja palveluita lasten syntymäpäivät ovat yrityksestä riippumatta ja mitkä tekijät vaikuttavat ostopäätökseen. Haastattelusta saatujen tietojen avulla saadaan selville, mitä markkinointikanavia Kahvila Otavan kannattaa hyödyntää tavoittaakseen mahdolliset asiakkaat.
Yrityksen elinkaaren kannalta on tärkeää, että markkinointi on suunniteltua. Suunniteltu markkinointi lisää tehokkuutta ja potentiaaliset asiakkaat tavoitetaan paremmin. Opinnäytetyön tarkoituksena on toteuttaa toimiva ja tehokas työkalu sekä pohja Kahvila Otavan Lasten Syntymäpäivät–palvelun markkinoinnin tueksi.