Pelillistäminen ja käyttäjäkokemuksen suunnittelu mobiilisovelluksessa
Markkanen, Inari (2016)
Markkanen, Inari
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121219987
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121219987
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite on tutkia pelillistämistä ja käyttäjäkokemuksen suunnittelua mobiilisovellukseen ja
siirtää teoria käytäntöön. Sovellus on yrityksen kehittämisen tueksi suunniteltu ja sovelluksen mielenkiintoa
lisätään pelillistämistä apuna käyttäen. Pelillistämistä hyödynnetään hyvän käyttäjäkokemuksen suunnittelussa.
Opinnäytetyössä on tutkittu käyttäjäkokemuksen suunnittelua ja pelillistämisen teoriaa. Käyttäjäkokemuksen
suunnittelun teoriaosuudessa käsitellään suunnitteluprosessin eri vaiheita, jotka ovat analysointi,
suunnittelu, toteutus ja arviointi. Sovelluksesta tehdään analysointivaiheessa sovellukselle vaatimusmäärittelyt,
ja suunnittelussa luodaan määrittelyjen perusteella konsepti. Toteutusvaiheessa luodaan visuaalinen
ohjeistus konseptista ja tehdään prototyyppi, jossa testataan sovelluksen toiminnallisuutta ja käyttäjäkokemusta.
Lopuksi sovellus arvioidaan ja havaitaan seuraavat kehittämistä vaativat osa-alueet.
Pelillistämisen teoriaosuus käsittelee pelaajatyyppejä ja pelillistämisen elementtejä. Pelillistäminen on
käyttäjäkokemussuunnittelun apuväline, ja se upotetaan sovellukseen lisäämään hyvää käyttäjäkokemusta.
Jokaisessa suunnitteluprosessin vaiheessa otetaan huomioon pelillistäminen. Mielenkiinnon ylläpitämiseksi
sovellukseen lisätään erilaisia pelillistämisen elementtejä, joita ovat esimerkiksi suorituksesta
palkitseminen, boss-taso ja pelaaminen aikaa vastaan.
Toimeksiantajana toimii jyväskyläläinen pelialan yritys Zaibatsu Interactive Oy, joka tuottaa pelikehitystä,
pelillistämistä ja sovelluskehitystä. Käytännön työ on tehty yhdessä toimeksiantajan kehitystiimin kanssa.
Käytännönosuus käsittelee käyttäjäkokemuksen suunnitteluprosessin eri vaiheita pelillistämisen näkökulmasta,
jonka lopputuloksena on visuaalisen ohjeistuksen mukaan tehty prototyyppi.
siirtää teoria käytäntöön. Sovellus on yrityksen kehittämisen tueksi suunniteltu ja sovelluksen mielenkiintoa
lisätään pelillistämistä apuna käyttäen. Pelillistämistä hyödynnetään hyvän käyttäjäkokemuksen suunnittelussa.
Opinnäytetyössä on tutkittu käyttäjäkokemuksen suunnittelua ja pelillistämisen teoriaa. Käyttäjäkokemuksen
suunnittelun teoriaosuudessa käsitellään suunnitteluprosessin eri vaiheita, jotka ovat analysointi,
suunnittelu, toteutus ja arviointi. Sovelluksesta tehdään analysointivaiheessa sovellukselle vaatimusmäärittelyt,
ja suunnittelussa luodaan määrittelyjen perusteella konsepti. Toteutusvaiheessa luodaan visuaalinen
ohjeistus konseptista ja tehdään prototyyppi, jossa testataan sovelluksen toiminnallisuutta ja käyttäjäkokemusta.
Lopuksi sovellus arvioidaan ja havaitaan seuraavat kehittämistä vaativat osa-alueet.
Pelillistämisen teoriaosuus käsittelee pelaajatyyppejä ja pelillistämisen elementtejä. Pelillistäminen on
käyttäjäkokemussuunnittelun apuväline, ja se upotetaan sovellukseen lisäämään hyvää käyttäjäkokemusta.
Jokaisessa suunnitteluprosessin vaiheessa otetaan huomioon pelillistäminen. Mielenkiinnon ylläpitämiseksi
sovellukseen lisätään erilaisia pelillistämisen elementtejä, joita ovat esimerkiksi suorituksesta
palkitseminen, boss-taso ja pelaaminen aikaa vastaan.
Toimeksiantajana toimii jyväskyläläinen pelialan yritys Zaibatsu Interactive Oy, joka tuottaa pelikehitystä,
pelillistämistä ja sovelluskehitystä. Käytännön työ on tehty yhdessä toimeksiantajan kehitystiimin kanssa.
Käytännönosuus käsittelee käyttäjäkokemuksen suunnitteluprosessin eri vaiheita pelillistämisen näkökulmasta,
jonka lopputuloksena on visuaalisen ohjeistuksen mukaan tehty prototyyppi.