Laiteympäristön rakentaminen 3D-metallintulostimelle
Kesti, Miika (2016)
Kesti, Miika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121219960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121219960
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tekemisen taustalla oli iso Pirkanmaan alueella toimivien koulutuksen järjestäjien yhteinen 3D boosti ja invest kehityshanke. Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää sopiva oppimisympäristö Sastamalan koulutuskuntayhtymästä, johon 3D-metallintulostin voitiin järkevästi sijoittaa. Tavoitteena oli rakentaa toimiva tuotantoympäristö Vammalan ammattikoulun metalliosaston yhteyteen, joka palvelee niin opetusta kuin myös muitakin yhteistyökumppaneita. Työn onnistumisen kannalta oli tärkeätä, että suunnittelutyön aikana hyödynnettiin eri asiantuntijoiden osaamista unohtamatta teoreettista viitekehystä.
Työn tuloksena saatiin rakennettua toimiva tuotantoympäristö 3D-metallintulostimelle, joka mahdollistaa teknologiateollisuuden palvelemisen tuotekehityksen näkökulmasta katsottuna. Tämän lisäksi rakennettiin mahdollisuus, jonka avulla voidaan luoda koulutuksellista yhteistoimintaa toisen asteen koulutuksen ja korkeakoulujen välillä.
Voidaan todeta, että projekti saatiin toteutettua sille asetetuissa rajoissa ilman suurempia ongelmia. Projektilla saatiin luotua uutta teknologiaa hyödyntävä toimintaympäristö, joka palvelee nyt ja tulevaisuudessa entistä tehokkaammin koulutuksen sekä työelämän nopeasti muuttuvia tarpeita. Markkinoinnin näkökulmasta katsottuna tämän projektin toteutumisella on selkeä tehtävä alueellisesti ja myös valtakunnallisesti ajateltuna. Tehtyä opinnäytetyötä voidaan hyödyntää uusien investointiprojektien suunnitteluvaiheessa, jos kysymyksessä on vastaavanlainen tuotantoympäristön rakentaminen.
Työn tuloksena saatiin rakennettua toimiva tuotantoympäristö 3D-metallintulostimelle, joka mahdollistaa teknologiateollisuuden palvelemisen tuotekehityksen näkökulmasta katsottuna. Tämän lisäksi rakennettiin mahdollisuus, jonka avulla voidaan luoda koulutuksellista yhteistoimintaa toisen asteen koulutuksen ja korkeakoulujen välillä.
Voidaan todeta, että projekti saatiin toteutettua sille asetetuissa rajoissa ilman suurempia ongelmia. Projektilla saatiin luotua uutta teknologiaa hyödyntävä toimintaympäristö, joka palvelee nyt ja tulevaisuudessa entistä tehokkaammin koulutuksen sekä työelämän nopeasti muuttuvia tarpeita. Markkinoinnin näkökulmasta katsottuna tämän projektin toteutumisella on selkeä tehtävä alueellisesti ja myös valtakunnallisesti ajateltuna. Tehtyä opinnäytetyötä voidaan hyödyntää uusien investointiprojektien suunnitteluvaiheessa, jos kysymyksessä on vastaavanlainen tuotantoympäristön rakentaminen.