Johtajuuteen kasvaminen
Pajamies, Marja (2016)
Pajamies, Marja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121219963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121219963
Tiivistelmä
Coahing ja valmentava johtaminen ovat nousseet trendiksi valmentamisessa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia tietyn coaching-valmennuksen merkitystä johtajana kasvamisessa ja sen vaikutusta omiin valintoihin, joita valmennuksen myötä on mahdollisesti tehnyt. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, onko valmennus vaikuttanut työuriin tai menestykseen. Tavoitteena oli myös löytää mahdollisia eroja kokemuksellisen valmennuksen ja perinteisen valmennusmallin vaikuttavuudessa ja pystyä hyödyntämään opinnäytetyön tuloksia mahdollisesti coaching-valmennuksen kehittämisessä.
Tämä opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli laadullinen, ja tutkimus toteutettiin teemahaastatteluilla. Haastatteluihin valikoitui kuusi valmennukseen eri aikoina osallistunutta henkilöä. Tutkimus toteutettiin keväällä 2016 pääasiallisesti henkilökohtaisin haastatteluin, mutta muutama osallistuja vastasi kyselyyn kirjallisesti ajan puutteen vuoksi. Vastauksista johdettiin päätelmät vaikutuksista.
Tutkimuksen mukaan, asetettuna tutkimuksen viitekehykseen, coaching-valmennuksella oli vaikutusta, mutta vähemmän, kuin teoria antoi olettaa. Oletuksena oli, että valmennus olisi vaikuttanut syvemmälle kuten esimerkiksi arvomaailmaan, mutta tutkimuksen mukaan vaikutus jäi latteammaksi. Muutosta tapahtui asenteiden ja ajatusten tasolla, mutta muutosta arvoihin ei tapahtunut. Valmennuksen vaikuttavuudessa verrattuna perinteiseen valmennukseen oli selkeä ero, kuten myös toteutustapa oli täysin perinteisestä poikkeava.
Tämä opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli laadullinen, ja tutkimus toteutettiin teemahaastatteluilla. Haastatteluihin valikoitui kuusi valmennukseen eri aikoina osallistunutta henkilöä. Tutkimus toteutettiin keväällä 2016 pääasiallisesti henkilökohtaisin haastatteluin, mutta muutama osallistuja vastasi kyselyyn kirjallisesti ajan puutteen vuoksi. Vastauksista johdettiin päätelmät vaikutuksista.
Tutkimuksen mukaan, asetettuna tutkimuksen viitekehykseen, coaching-valmennuksella oli vaikutusta, mutta vähemmän, kuin teoria antoi olettaa. Oletuksena oli, että valmennus olisi vaikuttanut syvemmälle kuten esimerkiksi arvomaailmaan, mutta tutkimuksen mukaan vaikutus jäi latteammaksi. Muutosta tapahtui asenteiden ja ajatusten tasolla, mutta muutosta arvoihin ei tapahtunut. Valmennuksen vaikuttavuudessa verrattuna perinteiseen valmennukseen oli selkeä ero, kuten myös toteutustapa oli täysin perinteisestä poikkeava.