ENSIAPUPÄIVÄ HALKOKARIN ALAKOULUN NELJÄSLUOKALAISILLE
Nissilä, Antti; Hellsten, Axel (2016)
Nissilä, Antti
Hellsten, Axel
Centria-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121219926
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121219926
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli toteuttaa projektiluonteinen ensiapupäivä Halkokarin alakoulun neljäsluokkalaisille. Päivä koostui kolmesta oppitunnista, joiden sisältönä oli yhteensä seitsemän eri aihetta. Ensiapupäivän aikana oppilaat saivat teoriatietoa sekä käytännön kokemusta haavan sekä palovamman ensiavusta, nilkan nyrjähdyksestä, myrkytyksistä, tukehtumisvaarassa olevan henkilön auttamisesta, tajuttoman potilaan auttamisesta sekä hätänumeroon soittamisesta.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli antaa kohderyhmälle teoreettista tietoa, konkreettista taitoa ja rohkeutta toimia ensiapua vaativissa tilanteissa. Ensiapupäivä toteutettiin Kokkolassa Halkokarin alakoulun tiloissa kolmena peräkkäisenä päivänä. Tapahtuman jälkeen kaikki ensiapupäivään osallistuneet oppilaat täyttivät palautekyselyn. Kyselyn tulosten perusteella kaikki oppilaat kokivat päivän mieleisenä ja kaikki toivoivat vastaavia päiviä järjestettävän jatkossakin.
Opinnäytetyönä toteuttamamme ensiapupäivä onnistui hyvin ja alkuperäisten suunnitelmien mukaisesti. Oppilailta ja opettajilta saamamme palaute oli erittäin positiivista, ja pääsimme projektia kohtaan esittämiimme tavoitteisiin. Vastaavia ensiapupäiviä toivottiin jatkossakin ja kehittämishaasteeksi jääkin, että miten vastaavia päiviä saataisiin tulevaisuudessa järjestettyä säännöllisesti ja suunnitellusti alakoulujen oppilaille.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli antaa kohderyhmälle teoreettista tietoa, konkreettista taitoa ja rohkeutta toimia ensiapua vaativissa tilanteissa. Ensiapupäivä toteutettiin Kokkolassa Halkokarin alakoulun tiloissa kolmena peräkkäisenä päivänä. Tapahtuman jälkeen kaikki ensiapupäivään osallistuneet oppilaat täyttivät palautekyselyn. Kyselyn tulosten perusteella kaikki oppilaat kokivat päivän mieleisenä ja kaikki toivoivat vastaavia päiviä järjestettävän jatkossakin.
Opinnäytetyönä toteuttamamme ensiapupäivä onnistui hyvin ja alkuperäisten suunnitelmien mukaisesti. Oppilailta ja opettajilta saamamme palaute oli erittäin positiivista, ja pääsimme projektia kohtaan esittämiimme tavoitteisiin. Vastaavia ensiapupäiviä toivottiin jatkossakin ja kehittämishaasteeksi jääkin, että miten vastaavia päiviä saataisiin tulevaisuudessa järjestettyä säännöllisesti ja suunnitellusti alakoulujen oppilaille.