Stress och press – En handbok som hjälpmedel för att förebygga och minska stress hos barn i lågstadieåldern.
Johansson, Nicole (2016)
Johansson, Nicole
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121219879
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121219879
Tiivistelmä
Stress är ett fenomen som uppkommer dagligen och barn behöver strategier för att kunna hantera och förebygga stress. (Ellneby 1999 s. 89)
Examensarbetet är ett utvecklingsarbete där en handbok har skapats åt företaget Folkhälsan välfärd AB. Syftet är att utveckla en handbok som hjälpmedel för barn i lågstadiet när det handlar om att kunna hantera och förebygga stress. Metoden som har använts i detta utvecklingsarbete är processbeskrivning och strukturen följer Carlström och Carlström Hagmans modell för utvecklingsarbete (2006) där hela arbetsprocessen finns med från start till mål.
Resultatet av arbetet är produkten "Stress och press en handbok som hjälpmedel för att förebygga och minska stress hos barn i lågstadieålder". Handboken är uppbyggd av en teoretisk del med stressens fysiologiska förlopp och annan väsentlig information om stress samt även en del övningar inom området stresshantering. I området ingår andningsövningar, personliga styrkor, rörelser och fysisk aktivitet. Målsättningen med övningarna och den teoretiska delen är att fungera som hjälpmedel för Folkhälsans eftermiddagsledare och vuxna, främst föräldrar när de vill försöka hjälpa ett barn att minska eller förebygga stress. Jag anser att målet med handboken har uppnåtts, en lättläst och informativ handbok har skapats. Fler bilder kunde dock ha illustrerats i arbetet samt mer information om den mentala hälsan och dess inverkan på stress. This Exam piece is about creating an understanding for how children aged 7-12 handle stress. Stress is a daily occurring phenomenon, children needs strategies to be able to handle and prevent stress. (Ellneby 1999 s. 89) At the end of this exam piece, there are some exercises which are created to lessen and prevent stress. This research has been used to create a hand book for Folkhälsan välfärd AB. The method used in this research fully follows Carlström and Carlström Hagmans model for development work (2006).
The result of the work is the final product “Stress and pressure, a guide book to prevent and reduce stress for children in elementary school”. The guide book is constructed of a theoretical part containing physiological patterns of stress and other essential information about stress as well as some exercises around stress management. Some exercises in the area are breathing exercises, personal strengths, movements and physical activities. The goal with the exercises and the theoretical part is to work as an instrument for Folkhälsan´s employees and adults but mainly parents when they want to reduce or prevent stress among children. I believe the objective of the guide book is achieved, an easily read and informative guide book has been created. More illustrative pictures as well as information concerning the mental health and its impact on stress, could though have been added.
Examensarbetet är ett utvecklingsarbete där en handbok har skapats åt företaget Folkhälsan välfärd AB. Syftet är att utveckla en handbok som hjälpmedel för barn i lågstadiet när det handlar om att kunna hantera och förebygga stress. Metoden som har använts i detta utvecklingsarbete är processbeskrivning och strukturen följer Carlström och Carlström Hagmans modell för utvecklingsarbete (2006) där hela arbetsprocessen finns med från start till mål.
Resultatet av arbetet är produkten "Stress och press en handbok som hjälpmedel för att förebygga och minska stress hos barn i lågstadieålder". Handboken är uppbyggd av en teoretisk del med stressens fysiologiska förlopp och annan väsentlig information om stress samt även en del övningar inom området stresshantering. I området ingår andningsövningar, personliga styrkor, rörelser och fysisk aktivitet. Målsättningen med övningarna och den teoretiska delen är att fungera som hjälpmedel för Folkhälsans eftermiddagsledare och vuxna, främst föräldrar när de vill försöka hjälpa ett barn att minska eller förebygga stress. Jag anser att målet med handboken har uppnåtts, en lättläst och informativ handbok har skapats. Fler bilder kunde dock ha illustrerats i arbetet samt mer information om den mentala hälsan och dess inverkan på stress.
The result of the work is the final product “Stress and pressure, a guide book to prevent and reduce stress for children in elementary school”. The guide book is constructed of a theoretical part containing physiological patterns of stress and other essential information about stress as well as some exercises around stress management. Some exercises in the area are breathing exercises, personal strengths, movements and physical activities. The goal with the exercises and the theoretical part is to work as an instrument for Folkhälsan´s employees and adults but mainly parents when they want to reduce or prevent stress among children. I believe the objective of the guide book is achieved, an easily read and informative guide book has been created. More illustrative pictures as well as information concerning the mental health and its impact on stress, could though have been added.