Kohtaamisia SILLALLA : SILTA-ohjaajien kokemuksia SILTA-koulutuksesta
Niemi-Järvinen, Pirjo (2016)
Niemi-Järvinen, Pirjo
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121219897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121219897
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia viiden SILTA-ohjaajan kokemuksia siitä, mitä he olivat sisäistäneet käymästään SILTA-ohjaajakoulutuksesta. Lisäksi tavoitteena oli tutkia miten sisäistetyt asiat olivat jalostuneet heidän työssään huostaanotettujen lasten ja heidän vanhempiensa kanssa koulutuksen jälkeen. Kokemuksia kerättiin ryhmähaastattelussa elokuussa 2014. Haastattelun materiaali oli analysoitu sisällönanalyysin avulla. Tarkoituksena oli selvittää, mihin asioihin erityisesti SILTA-ohjaaja- koulutuksessa tulee jatkossa kiinnittää entistä enemmän huomiota.
Opinnäytetyön yhteistyökumppani ja tilaaja oli Pelastakaa Lapset ry. SILTA-malli ja SILTA-ohjaajakoulutus ovat Pelastakaa Lapset ry:n rekisteröimiä. Tutkimustuloksilla on käytännön hyötyä koulutuksen jatkokehittämisessä.
Haastattelun analyysin perusteella keskeisiksi sisäistetyiksi asioiksi nousivat kohdatuksi tulemisen kokemuksen merkitys asiakastyössä ja se, että asiakkailla on oikeus oman tarinansa merkitykseen. Tarinat voivat ja saavat olla erilaisia. Koulutuksen aikana näitä asioita vahvistivat SILTA-ohjaajien omat kokemukset sukupuun ja elämänjanan jakamisesta. Ne jaettiin pienryhmissä, joissa korostui turvallisuuden kokemuksen merkitys tarinoiden jakamisessa. Kohdatuksi tulemisen ja erilaisten tarinoiden merkitys nousivat myös koulutuksen aikana SILTA-ohjaajien tekemässä SILTA-työssä lastensuojelun asiakkaiden kanssa.
SILTA-ohjaajien keskeiset sisäistetyt merkitykselliset asiat koulutuksessa saattoivat olla ristiriidassa muun työyhteisön ajattelumallin kanssa. Kehittämiskohteeksi nousi työyhteisön osallistaminen entistä enemmän SILTA-ohjaajakoulutuksen aikana. Näin merkityksellisiksi koetut asiat siirtyisivät myös työyhteisön ajattelumalliin.
Opinnäytetyön yhteistyökumppani ja tilaaja oli Pelastakaa Lapset ry. SILTA-malli ja SILTA-ohjaajakoulutus ovat Pelastakaa Lapset ry:n rekisteröimiä. Tutkimustuloksilla on käytännön hyötyä koulutuksen jatkokehittämisessä.
Haastattelun analyysin perusteella keskeisiksi sisäistetyiksi asioiksi nousivat kohdatuksi tulemisen kokemuksen merkitys asiakastyössä ja se, että asiakkailla on oikeus oman tarinansa merkitykseen. Tarinat voivat ja saavat olla erilaisia. Koulutuksen aikana näitä asioita vahvistivat SILTA-ohjaajien omat kokemukset sukupuun ja elämänjanan jakamisesta. Ne jaettiin pienryhmissä, joissa korostui turvallisuuden kokemuksen merkitys tarinoiden jakamisessa. Kohdatuksi tulemisen ja erilaisten tarinoiden merkitys nousivat myös koulutuksen aikana SILTA-ohjaajien tekemässä SILTA-työssä lastensuojelun asiakkaiden kanssa.
SILTA-ohjaajien keskeiset sisäistetyt merkitykselliset asiat koulutuksessa saattoivat olla ristiriidassa muun työyhteisön ajattelumallin kanssa. Kehittämiskohteeksi nousi työyhteisön osallistaminen entistä enemmän SILTA-ohjaajakoulutuksen aikana. Näin merkityksellisiksi koetut asiat siirtyisivät myös työyhteisön ajattelumalliin.