Shoppailun ja ostokokemuksen tärkeys Porvoon kaupungin matkailussa
Hukka, Riku (2016)
Hukka, Riku
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121019814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121019814
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii shoppailun ja ostokokemuksen tärkeyttä Porvoon kaupungin matkailussa ja sen toimivuutta Porvoon kauppojen näkökulmasta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Visit Porvoo.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, kuinka hyvin Porvoon ostosmahdollisuudet vetoavat kotimaisiin ja ulkomaalaisiin matkailijoihin ja mistä tuotteista matkailijat ovat kiinnostuneita. Samalla pyritään selvittämään, paljonko rahaa matkailijat ovat valmiita käyttämään ostoksiin. Tuloksista pyritään löytämään demografisia yhteneväisyyksiä, jotta Porvoon kaupunki pystyy kehittämään ostosmatkailua houkuttelevammaksi tulevaisuuden matkailijoita varten.
Opinnäytetyön teoria sisältää ostosmatkailun eri prosessien toteutumista matkailijoiden kulutuskäyttäytymisessä. Ensiksi Porvoota esitellään matkailu- ja ostoskohteena, jonka jälkeen ostosmatkailua analysoidaan trendinä. Seuraavassa osiossa tutkitaan matkailijoiden kulutuskäyttäytymistä ja lukijalle pyritään avaamaan kuluttajien ostoprosessin toteutumista ja siihen vaikuttavia tekijöitä.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä, jossa tutkimusmenetelmän vahvuuksia ja heikkouksia vertaillaan tutkimuksen toteutumisen ja luotettavuuden kannalta. Tutkimuksen toteutusta, kulkua ja tutkimuskysymyksien luomista avataan ja tutkimusteoriaan peilataan menetelmien ja päätöksien perusteena.
Tutkimus toteutettiin kyselynä, jossa Porvooseen saapuvia matkailijoita haastateltiin kasvokkain Vanhan Porvoon ostoskaduilla syyskuussa 2016. Vastauksia kerääntyi 62 ja vastauksien analysointi ja vertaileminen toteutettiin lokakuun aikana. Tutkimuksen tuloksia vertaillaan ja käydään läpi yksityiskohtaisesti. Havainnollistamisen tueksi vastaukset siirrettiin Webropol verkkokyselypalveluun ja taulukoiden avulla kehitysideoita ja johtopäätöksiä tuodaan esille.
Tuloksista tuli esille, että Porvoo nähtiin ainutlaatuisena ja houkuttelevana matkakohteena, jossa ostosmahdollisuuksien kilpailukyky oli hyvä. Tosin ostosmatkailun kannalta tarjonnan pienuus ja riskit matkailijoiden saavuttamiseksi ja tietoisuuden lisäämiseksi luovat haasteita ja kehittämistarpeita. Tutkimus ja opinnäytetyö onnistuivat hienosti sisältämään ostosmatkailun pääpiirteet ja rakentamaan toimivaa kokonaisuutta matkailun kehittämiseksi.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, kuinka hyvin Porvoon ostosmahdollisuudet vetoavat kotimaisiin ja ulkomaalaisiin matkailijoihin ja mistä tuotteista matkailijat ovat kiinnostuneita. Samalla pyritään selvittämään, paljonko rahaa matkailijat ovat valmiita käyttämään ostoksiin. Tuloksista pyritään löytämään demografisia yhteneväisyyksiä, jotta Porvoon kaupunki pystyy kehittämään ostosmatkailua houkuttelevammaksi tulevaisuuden matkailijoita varten.
Opinnäytetyön teoria sisältää ostosmatkailun eri prosessien toteutumista matkailijoiden kulutuskäyttäytymisessä. Ensiksi Porvoota esitellään matkailu- ja ostoskohteena, jonka jälkeen ostosmatkailua analysoidaan trendinä. Seuraavassa osiossa tutkitaan matkailijoiden kulutuskäyttäytymistä ja lukijalle pyritään avaamaan kuluttajien ostoprosessin toteutumista ja siihen vaikuttavia tekijöitä.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä, jossa tutkimusmenetelmän vahvuuksia ja heikkouksia vertaillaan tutkimuksen toteutumisen ja luotettavuuden kannalta. Tutkimuksen toteutusta, kulkua ja tutkimuskysymyksien luomista avataan ja tutkimusteoriaan peilataan menetelmien ja päätöksien perusteena.
Tutkimus toteutettiin kyselynä, jossa Porvooseen saapuvia matkailijoita haastateltiin kasvokkain Vanhan Porvoon ostoskaduilla syyskuussa 2016. Vastauksia kerääntyi 62 ja vastauksien analysointi ja vertaileminen toteutettiin lokakuun aikana. Tutkimuksen tuloksia vertaillaan ja käydään läpi yksityiskohtaisesti. Havainnollistamisen tueksi vastaukset siirrettiin Webropol verkkokyselypalveluun ja taulukoiden avulla kehitysideoita ja johtopäätöksiä tuodaan esille.
Tuloksista tuli esille, että Porvoo nähtiin ainutlaatuisena ja houkuttelevana matkakohteena, jossa ostosmahdollisuuksien kilpailukyky oli hyvä. Tosin ostosmatkailun kannalta tarjonnan pienuus ja riskit matkailijoiden saavuttamiseksi ja tietoisuuden lisäämiseksi luovat haasteita ja kehittämistarpeita. Tutkimus ja opinnäytetyö onnistuivat hienosti sisältämään ostosmatkailun pääpiirteet ja rakentamaan toimivaa kokonaisuutta matkailun kehittämiseksi.