Oy SNcargo Ltd:n liiketoimintaprosessien tunnistaminen ja kehittäminen
Kyhä, Pauliina (2016)
Kyhä, Pauliina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120919727
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120919727
Tiivistelmä
Kehittämistyön aiheena oli perehtyä Oy SNcargo Ltd:n liiketoimintaprosesseihin ja niiden kehitysmahdollisuuksiin. Lähtökohtana oli tavoite kuvata prosessien nykytila ja piirtää prosessikartta, sekä tutkia prosessiajattelun tuomia mahdollisuuksia teoreettisesti asiakaslähtöisyyden kannalta. Tavoitteena oli löytää toiminnan kipupisteet ja sen myötä kehittää yrityksen päivittäisiä rutiineja ja operatiivisia prosesseja toimivammaksi ja tuottavammaksi.
Tutkimusosuudessa asiaa tutkittiin dokumenttianalyysillä, asiakastyytyväisyys-kyselyllä sekä haastatteluin, joiden pohjalta saatiin kuva tämän hetken tilanteesta ja parannusta vaativista kohteista. Koska huolintaliikkeen on aina oltava hyvin selvillä tulevista muutoksista ja uudistuksista, ”askeleen edellä asiakastaan”, hyödynnettiin ennakointia tulevaisuuskuvan kartoittamiseen. Ennakoinnissa käytettiin Delfoi-menetelmää, jolla saatiin näkemyksiä alan asiantuntijoilta kuljetusalan tulevaisuudesta sekä toimivista prosesseista.
Tutkimustulosten mukaan huolintaliikkeen tärkeimpiä ominaisuuksia ovat luotettavuus, toimintavarmuus ja nopea vasteaika asiakkaan vaatimuksiin. Tulevaisuuden kiristyvässä kilpailutilanteessa nämä tulevat korostumaan entisestään. Pysyäkseen mukana kilpailussa, vaaditaan huolintaliikkeeltä ammattitaitoisen henkilökunnan lisäksi toimivat prosessit, jotka keskittyvät vain olennaiseen. Kehitettävää löytyi SNcargon prosessien suorituksesta sekä itse prosesseista. Suurimpana kehittämiskohteena esiin nousi dokumentoinnin ja raportoinnin puute, sekä myynnin ja asiakashankinnan lisääminen. Tutkimuksen tuloksena saatiin merkittävää tietoa asiakastyytyväisyydestä, sekä alan tulevaisuudennäkymistä, joiden myötä syntyi kehittämisehdotuksia SNcargolle.
Tutkimusosuudessa asiaa tutkittiin dokumenttianalyysillä, asiakastyytyväisyys-kyselyllä sekä haastatteluin, joiden pohjalta saatiin kuva tämän hetken tilanteesta ja parannusta vaativista kohteista. Koska huolintaliikkeen on aina oltava hyvin selvillä tulevista muutoksista ja uudistuksista, ”askeleen edellä asiakastaan”, hyödynnettiin ennakointia tulevaisuuskuvan kartoittamiseen. Ennakoinnissa käytettiin Delfoi-menetelmää, jolla saatiin näkemyksiä alan asiantuntijoilta kuljetusalan tulevaisuudesta sekä toimivista prosesseista.
Tutkimustulosten mukaan huolintaliikkeen tärkeimpiä ominaisuuksia ovat luotettavuus, toimintavarmuus ja nopea vasteaika asiakkaan vaatimuksiin. Tulevaisuuden kiristyvässä kilpailutilanteessa nämä tulevat korostumaan entisestään. Pysyäkseen mukana kilpailussa, vaaditaan huolintaliikkeeltä ammattitaitoisen henkilökunnan lisäksi toimivat prosessit, jotka keskittyvät vain olennaiseen. Kehitettävää löytyi SNcargon prosessien suorituksesta sekä itse prosesseista. Suurimpana kehittämiskohteena esiin nousi dokumentoinnin ja raportoinnin puute, sekä myynnin ja asiakashankinnan lisääminen. Tutkimuksen tuloksena saatiin merkittävää tietoa asiakastyytyväisyydestä, sekä alan tulevaisuudennäkymistä, joiden myötä syntyi kehittämisehdotuksia SNcargolle.