Turun kaupungin koulukuljetusten optimointi ReittiGIS:llä
Leppänen, Johannes (2016)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519140
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli optimoida Turun kaupungin koulukuljetusreitit ReittiGIS:llä. Turun kaupungissa on onnistuttu hillitsemään koulukuljetuskustannusten kasvua tiukentamalla kuljetuskriteerejä. Tällä hetkellä kuljetuskriteerit ovat vähimmät, mitä laissa on määritelty. Jotta kuljetuskustannukset eivät enää nouse, oli tarpeen tutkia, miten reittejä voisi optimoida. Turun kaupungilla oli jo valmiiksi hankittuna ReittiGIS-lisäosa ArcGIS-sovellukseen koulukuljetusten optimointia varten.
Työ tehtiin case-tutkimuksena Turun kaupungin sivistystoimialalle. Teoriaosuudessa tutustuttiin optimoinnin perusteisiin. Optimoinnista kerrotaan lyhyesti, miten toimintaa ohjataan heuristisilla menetelmillä. Seuraavaksi avataan, mitä kaikkea kuntalogistiikkaan kuuluu, miten kuljetuspalveluiden hankinnat tulee tehdä ja mitä kuntalogistiikalle tulevaisuudessa tapahtuu. Työssä käytiin läpi koulukuljetuksia ohjaavat lait ja asetukset. Lisäksi tarkasteltiin koulukuljetusten tilaa Suomessa.
Itse työ aloitettiin mallintamalla Turun kaupungin nykyiset koulukuljetusreitit maanantain osalta. Reittitiedot koottiin yhteen autoilijoiden reittiselvityksistä sekä koulujen että koulukuljetusten omista kuljetuslistoista. Nämä reitit mallinnettiin ReittiGIS:iin. Nykytilanteen tietoja, kuten automäärä ja kilometrimäärät, käytettiin optimointitulosten vertailuun.
Reittejä optimoitiin ReittiGIS:llä. Optimointi tehtiin perusteellisesti mahdollisimman usealla tavalla niin, että ReittiGIS:in asetuksia vaihdettiin. Tarkoituksena oli löytää Turun kaupungin koulukuljetuksiin sopiva optimointitapa, jolla saataisiin vähimmällä vaivalla realistiset reitit.
Paras optimointitapa löytyi. Reitit mahdollistivat ajamisen huomattavasti pienemällä auto ja kilometrimäärällä kuin nykytilanteessa. Työn lopussa esiteltiin parannusehdotuksia, joita Turun kaupungin olisi hyvä ottaa huomioon siirtyessään koulukuljetusreittien optimointiin.
Työ tehtiin case-tutkimuksena Turun kaupungin sivistystoimialalle. Teoriaosuudessa tutustuttiin optimoinnin perusteisiin. Optimoinnista kerrotaan lyhyesti, miten toimintaa ohjataan heuristisilla menetelmillä. Seuraavaksi avataan, mitä kaikkea kuntalogistiikkaan kuuluu, miten kuljetuspalveluiden hankinnat tulee tehdä ja mitä kuntalogistiikalle tulevaisuudessa tapahtuu. Työssä käytiin läpi koulukuljetuksia ohjaavat lait ja asetukset. Lisäksi tarkasteltiin koulukuljetusten tilaa Suomessa.
Itse työ aloitettiin mallintamalla Turun kaupungin nykyiset koulukuljetusreitit maanantain osalta. Reittitiedot koottiin yhteen autoilijoiden reittiselvityksistä sekä koulujen että koulukuljetusten omista kuljetuslistoista. Nämä reitit mallinnettiin ReittiGIS:iin. Nykytilanteen tietoja, kuten automäärä ja kilometrimäärät, käytettiin optimointitulosten vertailuun.
Reittejä optimoitiin ReittiGIS:llä. Optimointi tehtiin perusteellisesti mahdollisimman usealla tavalla niin, että ReittiGIS:in asetuksia vaihdettiin. Tarkoituksena oli löytää Turun kaupungin koulukuljetuksiin sopiva optimointitapa, jolla saataisiin vähimmällä vaivalla realistiset reitit.
Paras optimointitapa löytyi. Reitit mahdollistivat ajamisen huomattavasti pienemällä auto ja kilometrimäärällä kuin nykytilanteessa. Työn lopussa esiteltiin parannusehdotuksia, joita Turun kaupungin olisi hyvä ottaa huomioon siirtyessään koulukuljetusreittien optimointiin.