Seinäjoen kahvilapalveluiden kulutustutkimus
Varttila, Taina (2016)
Varttila, Taina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819607
Tiivistelmä
Seinäjoen keskustan alueella on avattu vuoden 2015 aikana useita kahviloita. Kahviloiden määrän nopea lisääntyminen aiheuttaa alalla kilpailua, vaikkakin uudet yritykset lisäävät aina myös kiinnostusta kaikkia yrityksiä kohtaan. Seinäjo-en keskustan alueella tehdään parhaillaan myös kaupungin strategian mukaisia uudistuksia sekä voimakasta keskustakehittämistä, jota vie eteenpäin Seinäjoen kaupungin ja Seinäjoen ammattikorkeakoulun omistama kehitysyhtiö Into Seinäjoki Oy.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Seinäjoen keskustan alueella sijaitsevien kahvilapalveluiden asiakkaiden kulutuskäyttäytymistä ja tyytyväisyyttä alueella toimivien yritysten palveluihin. Tutkimuksen tavoite oli selvittää, mitkä tuotteet ja palvelut ovat asiakkaalle merkityksellisiä, ja mitä trendejä asiakkaat toteuttavat kulutuksessaan.
Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella, ja tutkimuk-sen otos oli näyte. Kyselylomake toteutettiin webropol-ohjelmalla ja kysely lähetet-tiin sähköpostina osalle Seinäjoen keskustan organisaatioita. Lisäksi kyselyn linkki avattiin julkiseksi, että kaikki asiasta kiinnostuneet saivat vastata siihen. Kyselyyn tavoiteltiin 100 vastausta, ja siihen vastasi 105 henkilöä.
Tutkimustuloksien avulla saatiin selville, että Seinäjoella olevien kahviloiden asiakkaat olivat eniten tyytyväisiä ystävälliseen asiakaspalveluun. Tuloksien avulla voitiin kuitenkin havaita, että moni ei ollut alueen palvelujen tarjontaan aivan tyytyväinen. Tutkimus toi esille myös runsaasti erilaisia kehittämistoiveita tuotteiden ja palvelujen suhteen. Tutkimuksen mukaan Seinäjoen kahvila-asiakkaat arvostivat eniten viihtyisyyttä ja siisteyttä, ammattitaitoista ja ystävällistä palvelua. Lisäksi he halusivat tavata kahviloissa ystäviä, ja nauttia hyvän hinta-laatusuhteen omaavia odotukset ylittäviä leivonnaisia. Asiakkaat toivovat kyselyn mukaan kiireetöntä tunnelmaa ja laajempia aukioloaikoja. Tutkimustulokset osoittivat myös, että alan trendiennusteet toteutuivat sen osalta, että kahviloissa haluttiin viettää enemmän aikaa iltaisin, mutta esimerkiksi digitaalisuus ja erilaiset kahvilaadut eivät tulleet vahvasti esille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Seinäjoen keskustan alueella sijaitsevien kahvilapalveluiden asiakkaiden kulutuskäyttäytymistä ja tyytyväisyyttä alueella toimivien yritysten palveluihin. Tutkimuksen tavoite oli selvittää, mitkä tuotteet ja palvelut ovat asiakkaalle merkityksellisiä, ja mitä trendejä asiakkaat toteuttavat kulutuksessaan.
Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella, ja tutkimuk-sen otos oli näyte. Kyselylomake toteutettiin webropol-ohjelmalla ja kysely lähetet-tiin sähköpostina osalle Seinäjoen keskustan organisaatioita. Lisäksi kyselyn linkki avattiin julkiseksi, että kaikki asiasta kiinnostuneet saivat vastata siihen. Kyselyyn tavoiteltiin 100 vastausta, ja siihen vastasi 105 henkilöä.
Tutkimustuloksien avulla saatiin selville, että Seinäjoella olevien kahviloiden asiakkaat olivat eniten tyytyväisiä ystävälliseen asiakaspalveluun. Tuloksien avulla voitiin kuitenkin havaita, että moni ei ollut alueen palvelujen tarjontaan aivan tyytyväinen. Tutkimus toi esille myös runsaasti erilaisia kehittämistoiveita tuotteiden ja palvelujen suhteen. Tutkimuksen mukaan Seinäjoen kahvila-asiakkaat arvostivat eniten viihtyisyyttä ja siisteyttä, ammattitaitoista ja ystävällistä palvelua. Lisäksi he halusivat tavata kahviloissa ystäviä, ja nauttia hyvän hinta-laatusuhteen omaavia odotukset ylittäviä leivonnaisia. Asiakkaat toivovat kyselyn mukaan kiireetöntä tunnelmaa ja laajempia aukioloaikoja. Tutkimustulokset osoittivat myös, että alan trendiennusteet toteutuivat sen osalta, että kahviloissa haluttiin viettää enemmän aikaa iltaisin, mutta esimerkiksi digitaalisuus ja erilaiset kahvilaadut eivät tulleet vahvasti esille.