Vanhemman kasvutarina lastensuojelun asiakkuudesta kokemusasiantuntijaksi
Nuolemo, Tytti; Malinen, Iida (2016)
Nuolemo, Tytti
Malinen, Iida
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819647
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819647
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata lapsen huostaanoton kokeneiden vanhempien kasvutarinaa lastensuojelun asiakkuudesta kokemusasiantuntijoiksi. Kokemusasiantuntijoilla tarkoitetaan tässä työssä vanhempia, joilla on omakohtainen kokemus lapsensa sijoituksesta. Opinnäytetyössä selvitettiin, mitkä tekijät ovat auttaneet vanhempia selviämään huostaanoton aiheuttamasta kriisistä. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Pohjois-Savon lastensuojelun kehittämisyksikkö, ja työ pohjautui valtakunnalliseen VOIKUKKIA-verkostohankkeeseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen merkitys vertaistuella ja VOIKUKKIA-vertaisohjaajilla on ollut vanhempien selviytymisessä. Lisäksi selvitettiin kokemusasiantuntijoiden merkitystä VOIKUKKIA-toiminnassa ja sen kehittämisessä.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Tutkimukseen osallistui neljä Pohjois-Savon alueella VOIKUKKIA-vertaistukiryhmissä vertaisohjaajana toimivaa vanhempaa. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelulla ja elämänjanatyöskentelyllä. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan vanhempien kasvuprosessi avun vastaanottajista avun antajiksi on pitkä ja raskas. Lapsen huostaanotosta on mahdollista selviytyä, mutta se vie aikaa ja vaatii asian työstämistä. Vertaistuki on merkityksellisessä asemassa kriisistä selviytymisessä. Se vähentää muun muassa vanhemman kokemia negatiivisia tunteita. VOIKUKKIA-ryhmässä vertaisohjaajan merkitys on suuri, jos hänellä on taustalla samankaltainen kokemus kuin vanhemmalla itsellään. Myös ammatillisen ohjaajan rooli ryhmässä vaikuttaa vanhempien kokemukseen vertaisohjaajan tärkeydestä. Kokemusasiantuntijoilla on tutkimuksen perusteella merkittävä rooli VOIKUKKIA-verkostohankkeen kehittämisessä, sillä heillä on tietoa, jota ammattilaisilla ei ole.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Tutkimukseen osallistui neljä Pohjois-Savon alueella VOIKUKKIA-vertaistukiryhmissä vertaisohjaajana toimivaa vanhempaa. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelulla ja elämänjanatyöskentelyllä. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan vanhempien kasvuprosessi avun vastaanottajista avun antajiksi on pitkä ja raskas. Lapsen huostaanotosta on mahdollista selviytyä, mutta se vie aikaa ja vaatii asian työstämistä. Vertaistuki on merkityksellisessä asemassa kriisistä selviytymisessä. Se vähentää muun muassa vanhemman kokemia negatiivisia tunteita. VOIKUKKIA-ryhmässä vertaisohjaajan merkitys on suuri, jos hänellä on taustalla samankaltainen kokemus kuin vanhemmalla itsellään. Myös ammatillisen ohjaajan rooli ryhmässä vaikuttaa vanhempien kokemukseen vertaisohjaajan tärkeydestä. Kokemusasiantuntijoilla on tutkimuksen perusteella merkittävä rooli VOIKUKKIA-verkostohankkeen kehittämisessä, sillä heillä on tietoa, jota ammattilaisilla ei ole.