YRITYKSEN TEKEMÄN TILAPÄIVITYKSEN HOUKUTTELEVUUS FACEBOOKISSA : Case: Jounin kauppa
Hannikainen, Minna (2016)
Hannikainen, Minna
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120819564
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millainen yrityksen tekemä tilapäivitys houkuttaa Facebook-yhteisöpalvelun käyttäjiä vuorovaikutteiseen toimintaan. Vuorovaikutteisuutta on esimerkiksi yrityksen tekemistä julkaisuista eli tilapäivityksistä tykkääminen tai niiden jakaminen, julkaisujen kommentointi sekä niissä syntyvä vuoropuhelu. Pyrkimyksenä on vastata kysymyksiin: 1. Millainen sisältö herättää käyttäjien mielenkiinnon ja synnyttää tehokkaimmin vuorovaikutteisuutta? sekä 2. Kuinka yritys voi lisätä tai tukea julkaisujen tuottamaa vuorovaikutteisuutta?
Opinnäytetyö sisältää Case-yrityksen esittelyn, teoriaosuuden, havainnointi- ja käyttäjätutkimuksen sekä tulosten ja johtopäätösten esittelyn. Teoriaosuudessa esitellään oleellisimmat käsitteet sekä Facebookin hyödyntämismahdollisuudet yrityksen käytössä. Vuorovaikutteisuutta tarkastellaan yrityksen mahdollisuutena tehostaa sivuston käyttöä esimerkiksi markkinoinnissa. Tutkimuksessa toteutetaan käyttäjätutkimus case-yrityksen Facebook-sivustolla. Haastattelua käytän työni aineistona ja tutkimuksen tukena. Havainnointitutkimuksen pohjana toimivat Jounin kaupan Facebook-sivut.
Tuloksissa käy ilmi muun muassa se, että kilpailut ja arvonnat ovat suosituin, pidetyin ja vuorovaikutusta herättävin yrityksen tilapäivityksen aihepiiri. Toisaalta se on myös sisältö, joka jakaa mielipiteitä. Myös henkilökohtaisia asioita sisältävät tilapäivitykset kiinnostavat käyttäjiä. Tutkimuksen perusteella kuvat ja tekstit ovat miellyttävimpiä sisältömuotoja. Kekseliäs ja persoonallinen sisältö ja keskusteluun kannustaminen synnyttää vuorovaikutusta.
Opinnäytetyö sisältää Case-yrityksen esittelyn, teoriaosuuden, havainnointi- ja käyttäjätutkimuksen sekä tulosten ja johtopäätösten esittelyn. Teoriaosuudessa esitellään oleellisimmat käsitteet sekä Facebookin hyödyntämismahdollisuudet yrityksen käytössä. Vuorovaikutteisuutta tarkastellaan yrityksen mahdollisuutena tehostaa sivuston käyttöä esimerkiksi markkinoinnissa. Tutkimuksessa toteutetaan käyttäjätutkimus case-yrityksen Facebook-sivustolla. Haastattelua käytän työni aineistona ja tutkimuksen tukena. Havainnointitutkimuksen pohjana toimivat Jounin kaupan Facebook-sivut.
Tuloksissa käy ilmi muun muassa se, että kilpailut ja arvonnat ovat suosituin, pidetyin ja vuorovaikutusta herättävin yrityksen tilapäivityksen aihepiiri. Toisaalta se on myös sisältö, joka jakaa mielipiteitä. Myös henkilökohtaisia asioita sisältävät tilapäivitykset kiinnostavat käyttäjiä. Tutkimuksen perusteella kuvat ja tekstit ovat miellyttävimpiä sisältömuotoja. Kekseliäs ja persoonallinen sisältö ja keskusteluun kannustaminen synnyttää vuorovaikutusta.