Henkilöstön rekrytointi ja sitouttaminen ravintola-alalla
Hynninen, Reetta (2016)
Hynninen, Reetta
Saimaan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218888
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tutkimuksen tavoitteena oli selvittää teemahaastattelun avulla niitä asioita, jotka vaikuttavat rekrytoinnissa onnistumiseen, sekä mitkä asiat vaikuttavat ravintola-alan henkilöstön sitoutumiseen. Haastatteluun osallistuneet 7 henkilöä ovat toimineet ravinto-alalla pitkään ja heidät valittiin mukaan tutkimukseen heidän kokemuksensa perusteella. Opinnäytetyö on suunnattu auttamaan ravintola- alan pienyrityksiä, joilla ei ole käytössä omaa henkilöstöhallintoa.
Teoria on luotu kirja- ja internetlähteitä apuna käyttäen. Työn teoria koostuu pääasiassa kolmesta osasta. Ensimmäinen osa kertoo ravintola-alasta ja alasta muodostuneista mielikuvista. Toinen osuus keskittyy rekrytoinnin määritelmään sekä rekrytointiprosessiin. Teorian kolmas osa määrittelee sitoutumiseen vaikuttavia tekijöitä, palkitsemista sekä motivaatiota. Työssä käsitellään tutkimusta omana osanaan.
Tutkimuksen avuilla löydettiin keinoja, kuinka onnistua rekrytointiprosessissa todennäköisimmin sekä vastauksia ravintola-alan henkilöstön sitoutumiseen vaikuttavista tekijöistä. Onnistuminen rekrytointiprosessissa vaatii positiivisen yrityskuvan luomista jo paljon ennen, kuin yritys alkaa rekrytoimaan. Lähtökohtaisesti rekrytointiprosessiin on varattava aikaa riittävästi. Huolimattomasti tehty rekrytointi voi tuoda yritykselle pitkäaikaista haittaa. Panostaminen haastattelutilanteeseen sekä nykyisen henkilöstön tunteminen auttavat löytämään motivoituneen työyhteisöön sopivan henkilön. Tutkimuksen mukaan ravintola-alan henkilöstön sitoutumiseen vaikuttavia tekijöitä ovat yhteishengen vaaliminen, arvostus, vaikutusmahdollisuus työnsisältöön ja urapolun luominen sekä työmäärän sopiva mitoittaminen henkilöä kohti. Näihin asioihin kiinnittämällä huomiota henkilökunta sitoutuu yritykseen varmemmin.
Teoria on luotu kirja- ja internetlähteitä apuna käyttäen. Työn teoria koostuu pääasiassa kolmesta osasta. Ensimmäinen osa kertoo ravintola-alasta ja alasta muodostuneista mielikuvista. Toinen osuus keskittyy rekrytoinnin määritelmään sekä rekrytointiprosessiin. Teorian kolmas osa määrittelee sitoutumiseen vaikuttavia tekijöitä, palkitsemista sekä motivaatiota. Työssä käsitellään tutkimusta omana osanaan.
Tutkimuksen avuilla löydettiin keinoja, kuinka onnistua rekrytointiprosessissa todennäköisimmin sekä vastauksia ravintola-alan henkilöstön sitoutumiseen vaikuttavista tekijöistä. Onnistuminen rekrytointiprosessissa vaatii positiivisen yrityskuvan luomista jo paljon ennen, kuin yritys alkaa rekrytoimaan. Lähtökohtaisesti rekrytointiprosessiin on varattava aikaa riittävästi. Huolimattomasti tehty rekrytointi voi tuoda yritykselle pitkäaikaista haittaa. Panostaminen haastattelutilanteeseen sekä nykyisen henkilöstön tunteminen auttavat löytämään motivoituneen työyhteisöön sopivan henkilön. Tutkimuksen mukaan ravintola-alan henkilöstön sitoutumiseen vaikuttavia tekijöitä ovat yhteishengen vaaliminen, arvostus, vaikutusmahdollisuus työnsisältöön ja urapolun luominen sekä työmäärän sopiva mitoittaminen henkilöä kohti. Näihin asioihin kiinnittämällä huomiota henkilökunta sitoutuu yritykseen varmemmin.