Tapaustutkimus jalkapallomaalivahdin tavoitteenasetteluinterventiosta
Koskela, Ossi (2016)
Koskela, Ossi
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719302
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719302
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Lapin Urheiluakatemia. Työ on laadullinen tutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää mitä tarkoitetaan mentaalisella lujuudella sekä toteuttaa kuuden viikon mittainen tavoitteenasetteluinterventio. Työn tarkoituksena oli tutkia urheilijan kokemuksia kuuden viikon mittaiselta tavoitteenasettelun interventiojaksolta.
Tutkimus on tapaustutkimus, jossa on käytetty toimintatutkimuksen keinoja. Tutkimuksen tapaus oli kuuden viikon mittainen tavoitteenasetteluinterventio. Työssä suunniteltiin ja toteutettiin tavoitteenasettelun interventiojakso, jonka aikana opeteltiin tavoitteenasettelun periaatteita sekä asetettiin ja arvioitiin tavoitteita. Tutkimuksen aineistona käytettiin tutkijan tutkimuspäiväkirjaa, urheilijoiden tavoitteenasettelun päiväkirjoja sekä teemahaastattelua.
Interventiojakso koostui koulutuksellisesta vaiheesta sekä hankinta- ja harjoitteluvaiheesta. Urheilijat asettivat itselleen tavoitteita harjoittelemiseen, kilpailemiseen sekä muille elämän osa-alueille. Tavoitteita asetettiin päivittäin.
Työn tulosten perusteella tavoitteenasettelu koettiin hyvänä työkaluna. Tavoitteenasettelu on vaikuttanut positiivisesti urheilijan motivaatioon sekä auttanut suuntaamaan huomiota valmentautumisprosessissa keskeisiin asioihin. Toisaalta tavoitteiden asettaminen itselleen koettiin haasteellisena.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että valmentajan kannattaa osallistua tavoitteenasetteluun, mikäli urheilija ei koe itse asetettujen tavoitteiden olevan tehokkaita. Tavoitteiden asettaminen kuitenkin koettiin erittäin hyödyllisenä työkaluna valmentautumisprosessissa.
Tutkimus on tapaustutkimus, jossa on käytetty toimintatutkimuksen keinoja. Tutkimuksen tapaus oli kuuden viikon mittainen tavoitteenasetteluinterventio. Työssä suunniteltiin ja toteutettiin tavoitteenasettelun interventiojakso, jonka aikana opeteltiin tavoitteenasettelun periaatteita sekä asetettiin ja arvioitiin tavoitteita. Tutkimuksen aineistona käytettiin tutkijan tutkimuspäiväkirjaa, urheilijoiden tavoitteenasettelun päiväkirjoja sekä teemahaastattelua.
Interventiojakso koostui koulutuksellisesta vaiheesta sekä hankinta- ja harjoitteluvaiheesta. Urheilijat asettivat itselleen tavoitteita harjoittelemiseen, kilpailemiseen sekä muille elämän osa-alueille. Tavoitteita asetettiin päivittäin.
Työn tulosten perusteella tavoitteenasettelu koettiin hyvänä työkaluna. Tavoitteenasettelu on vaikuttanut positiivisesti urheilijan motivaatioon sekä auttanut suuntaamaan huomiota valmentautumisprosessissa keskeisiin asioihin. Toisaalta tavoitteiden asettaminen itselleen koettiin haasteellisena.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että valmentajan kannattaa osallistua tavoitteenasetteluun, mikäli urheilija ei koe itse asetettujen tavoitteiden olevan tehokkaita. Tavoitteiden asettaminen kuitenkin koettiin erittäin hyödyllisenä työkaluna valmentautumisprosessissa.